Læreplanen er utgått!

Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-03)

Etter 4. årstrinn

Muntlig samhandling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner, og praktisere regler for gruppesamtaler
  • fortelle, forklare, gi og ta imot beskjeder
  • forklare hvordan man gjennom språk kan krenke andre
  • begrunne egne valg av tekstproduksjon og tekstlesing
  • gi uttrykk for sine egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, filmer, dataspill og TV-programmer
  • framføre tegnspråktekster for medelever
  • forklare hvordan en tolk brukes

Tegnspråktekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • avlese og referere innholdet i skjønnlitteratur og fagtekster for barn
  • forstå og samtale om tegnspråktekster for barn
  • trekke slutninger på grunnlag av forståelse for sammenheng mellom deler og helhet i tekster
  • utvikle og bruke avlesingsstrategier målrettet for å lære
  • oversette enkle tekster fra norsk til tegnspråk og fra tegnspråk til norsk
  • lage fortellinger, poesi og sakpreget tekst på tegnspråk
  • beherske et tilstrekkelig tegn- og begrepsforråd til å kunne utrykke kunnskap, erfaring, opplevelser, følelser og egne meninger
  • diskutere egne og andres tekster
  • gjenkjenne og bruke de språklige virkemidlene gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder
  • bruke digitale verktøy i arbeid med tekstskaping
  • ordne tekster med tittel, innledning og avslutning
  • finne opplysninger i en sammensatt tekst bestående av tegn og illustrasjon
  • lage fortellinger ved å kombinere tegnspråk og bilder
  • drøfte noen estetiske virkemidler i tegnspråktekster

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • uttrykke tanker om tekster fra ulike tider og kulturer
  • beskrive geografiske varianter av tegnspråk
  • gjenkjenne og avlese svensk enhåndsalfabet
  • gjenkjenne og avlese svensk enhåndsalfabet
  • avlese og forstå noe svensk og dansk tegnspråk
  • beskrive noen av funksjonene til ulike ytringer og setningstyper
  • samtale om noen likheter og forskjeller mellom tegnspråk og norsk
  • beskrive likheter og forskjeller mellom døvekultur og norsk kultur før og nå
  • gjøre rede for enhåndsalfabetet, tohåndsalfabetet og det samiske håndalfabetet
  • beskrive møteplasser for døvekultur før og nå

Side 7 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!