Læreplanen er utgått!

Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-03)

Etter 7. årstrinn

Muntlig samhandling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • opptre i ulike språkroller gjennom rollespill og drama, fortelling, intervju og presentasjoner
  • lytte til og forstå andre, uttrykke og grunngi sine egne standpunkter og vise respekt for andres
  • drøfte hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker
  • innlede til og lede møter og diskusjoner
  • drøfte og vurdere skjønnlitterære tekster med utgangspunkt i egne opplevelser og med forståelse for språk og innhold
  • gi en begrunnet vurdering av andres muntlige framføringer
  • presentere fagstoff med bevissthet om hvem mottakergruppen er

Tegnspråktekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • avlese et mangfold av tekster i ulike sjangere og av ulik kompleksitet
  • formulere tolkninger av avleste tekster
  • uttrykke egne opplevelser av og begrunne egne synspunkter på avleste tekster
  • bruke ulike avlesningsstrategier tilpasset formålet med avlesingen
  • referere og oppsummere hovedmomenter i en tekst
  • gi uttrykk for forståelse av og opplevelser av lengre tegnspråktekster
  • referere og oppsummere tegnspråktekster
  • presentere egne erfaringer med tegnspråktekster
  • strukturere og bygge opp tegnspråktekster i ulike sjangere for å skape sammenheng i den enkelte tekst
  • eksperimentere med ulike tegnspråklige virkemidler og stilvarianter
  • skape tegnspråktekster strukturert etter tidsrekkefølge og tema, med et rikt tegnforråd og variert setningskonstruksjon
  • vurdere egne og andres tegnspråktekster
  • forstå, tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst
  • bruke digitale verktøy i produksjon av tegnspråktekster og sammensatte tekster
  • bruke bibliotek og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte og kunne gjengi kilder de har brukt
  • reflektere rundt og vurdere bruk av tegnspråk i media og digitale informasjonskanaler
  • forklare opphavsrettslige regler for bruk av tekster hentet fra Internett

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • finne språklige særtrekk i sitt eget miljø og sammenligne med andre varianter av tegnspråk
  • forklare noen likheter og forskjeller mellom å bruke språk spontant og forberedt
  • gi eksempler på hvordan tegn dannes og endres over tid
  • forstå og gjenfortelle enkle tekster på svensk og dansk tegnspråk
  • gjøre rede for nordiske døve kunstnere og deres arbeider
  • forstå og kunne bruke ulike tallsystemer i norsk tegnspråk
  • gjøre rede for utviklingstrekk i døves historie

Side 8 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!