Læreplanen er utgått!

Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-03)

Etter 2. årstrinn

Muntlig samhandling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • leke, improvisere og eksperimentere med håndform, rytme, bevegelse, tegn og meningsbærende elementer
  • uttrykke sine egne følelser og meninger
  • fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer
  • samtale om hvordan valg av tegn, ansiktsuttrykk og kroppsspråk skaper ulik mening i tegnspråktekster
  • lytte og gi respons til andre i samtaler og under framføringer
  • delta aktivt i samtaler i små og store grupper
  • samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger

Tegnspråktekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • avlese enkle tekster med sammenheng og forståelse
  • forstå og samtale om innholdet i enkle tegnspråktekster
  • bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i avleste tekster
  • lage enkle tekster på tegnspråk
  • arbeide kreativt med tekstskaping på tegnspråk
  • uttrykke sine egne tekstopplevelser gjennom tegnspråk, tegninger, bilder og bevegelse

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • samtale om likheter og forskjeller i ulike teksttyper
  • møte flere håndalfabet og ta ett av dem aktivt i bruk
  • forbinde bokstavene i håndalfabetet med de skriftlige symbolene
  • forbinde talltegn med tallbegreper
  • samtale om steds- og persontegn og diskutere opprinnelse til slike tegn

Side 6 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!