Læreplanen er utgått!

Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-03)

Etter 10. årstrinn

Muntlig samhandling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • uttrykke egne meninger i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon
  • drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende
  • delta i utforskende samtaler om litteratur, teater og film med spesiell vekt på døvekultur
  • forstå og gjengi informasjon fra svensk og dansk tegnspråk
  • forstå og gjengi enkle ytringer på et tegnspråk fra et engelskspråklig språkområde
  • forstå og gjengi enkle ytringer på ”Internasjonalt tegnspråk”
  • lede og referere møter og diskusjoner
  • vurdere egne og andres muntlige framføringer
  • gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, gjenfortellinger, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere

Tegnspråktekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forstå og skape tegnspråktekster i ulike sjangere
  • gjenkjenne de språklige virkemidlene humor, ironi, kontraster, sammenligninger, symboler og språklige bilder og bruke dem i egne tekster
  • bruke varierte og fleksible strategier i avlesning av skjønnlitteratur og sakprosa
  • orientere seg i store tekstmengder for å finne relevant informasjon
  • avlese kritisk og vurdere om tekster er troverdige
  • gjenkjenne ulike måter å argumentere på i tegnspråktekster
  • uttrykke seg presist og med et variert og nyansert tegnforråd i ulike typer tekster
  • forklare hvordan tekster i ulike sjangere kan bygges opp på ulike måter
  • vurdere egne tekster og egen tekstskaping ved hjelp av kunnskap om språk og tekstlingvistikk
  • bruke digitale verktøy til arkivering og systematisering av eget arbeid
  • bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne tegnspråkfaglige og tverrfaglige tekster
  • vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningsmedier, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av språk, lyd og bilder
  • forstå et utvalg tekster på svensk og dansk tegnspråk og gjengi dette som norsk tegnspråk
  • tolke og vurdere ulike former for sammensatte tekster
  • bruke tegnspråktekster og annen bilde- og tekstinformasjon hentet fra bibliotek, internett og massemedier og utvise kildekritikk og referere til benyttede kilder

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for hvilke verdier og tenkemåter som kommer frem i originale tegnspråktekster
  • drøfte den muntlige fortellingens rolle i vår egen og andre døvekulturer før og nå
  • presentere resultatet av fordypning i to selvvalgte emner knyttet til tegnspråk som språk eller døves historie, kultur og organisasjonsliv
  • gjøre rede for og sammenligne tegnspråkliges og samiske/minoritetsspråkliges rettigheter i Norden og i andre deler av verden
  • forklare hvordan mening og uttrykk videreføres og endres i tekster som oversettes
  • forklare hvordan tegnspråktekster er bygget opp
  • drøfte endringer i døvesamfunnet i Norge i et historisk perspektiv
  • beskrive likheter og forskjeller mellom ulike varianter av norsk tegnspråk og mellom ulike nordiske tegnspråk
  • gjøre rede for ulikheter i slang og ungdomsspråk på tegnspråk og norsk
  • drøfte spørsmål knyttet til kultur, språk og identitet
  • gjøre rede for ulike arenaer hvor døvekulturen utspilles

Side 9 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!