Tre spørsmål om undervisningspraksis og læringsmiljø

NIFU har ved en spørreundersøkelse gravd dypere i tre problemstillinger knyttet til lærerens undervisningspraksis og elevenes læringsmiljø.

Spørsmålene er en oppfølging av rapporten «de gamle er eldst» som NIFU laget for Utdanningsdirektoratet i 2010.

1. Fører lærerstyrt undervisning til bedre skoleprestasjoner enn undervisning som er basert på gruppearbeid og andre former for mer elevaktiv undervisning?

I rapporten «de gamle er eldst» fant NIFU at elever som har mye lærerstyrt undervisning har bedre prestasjoner enn elever som oppgir mindre av slik undervisning. Spørreundersøkelsen fra NIFU støtter dette funnet.

Sammenhengen mellom lærerstyrt undervisning og bedre prestasjoner går trolig via læringsmiljø og motivasjon. Resultatene tyder på at det er bedre trivsel og mindre uro i klasser med mye lærerstyrt undervisning.

Det er viktig å merke seg at resultatene fra surveyen ikke gir direkte informasjon om kvaliteten på undervisningen, og NIFU advarer mot å tolke funnene slik at all undervisning bør være lærerstyrt og at all elevaktivitet bør unngås. Lærerstyrt undervisning kan inneholde mye elevaktivitet, på samme måte som elevaktiv undervisning i stor grad kan være lærerstyrt.

2. Fører mye evaluering og vurdering til lavere skoleprestasjoner?

Fører mye evaluering til at de blir mindre tid til undervisning og er omfattende evaluering en strategi for lærere som ikke har full kontroll over det som skjer i klasserommet?

Spørreundersøkelsen viser at et moderat omfang av vurdering trolig er bra for elevenes prestasjoner, mens et høyt omfang reduserer elevenes prestasjoner.

3. I hvilken grad har læringsmiljøet betydning for elevenes prestasjon?

Ved hjelp av resultatene fra spørreundersøkelsen viser NIFU at trivsel er positivt knyttet til elevenes prestasjoner både i norsk og matematikk. Dette funnet er uavhengig av andre kjennetegn ved undervisningen. Uro i timene fører til dårligere elevprestasjoner, men den negative betydningen av uro reduseres når analysene tar hensyn til elevenes trivsel og motivasjon. Uro i klasserommet synes å ha noe større betydning for prestasjoner i matematikk enn i norsk.

Om rapporten

Rapporten er NIFUs fjerde delrapport fra prosjektet «Ressurser og resultater i grunnopplæringen» som begynte i 2009 og avsluttes i 2012. Undersøkelsen er kvantitativ og inneholder resultatene fra en spørreundersøkelse blant elever og lærere på 9. trinn og vg1. Formålet var å undersøke elevenes læringssituasjon på skolen og i klasserommet.