Erfaringer og vurderinger av eksamen våren 2012 og 2013

2. Eksamensresultater i matematikk våren 2012

Våren 2012 var det en del oppmerksomhet knyttet til eksamensresultatene i matematikk i grunnskolen. Resultatene for eksamen i matematikk på 10. trinn er lavere enn i norsk og engelsk. 34 % av elevene som har hatt eksamen i matematikk, har fått karakteren 1 eller
2. Av disse har 10,4 % karakteren 1, og 23,6 % karakteren 2. Karaktersnittet på nasjonalt nivå er derimot ganske stabilt (3,2 i 2010, 3,1 i 2011 og 2012), så det er selve fordelingen mellom de ulike karakterene som er endret.

At flere elever får karakteren 1 til eksamen nå enn før, betyr ikke at vi automatisk kan si at det er elevenes kompetanse i matematikk som har blitt dårligere, fordi eksamensresultatene ikke kan si noe om utviklingen over tid. Det er sammensatte årsaker til karakterutviklingen i matematikk, og etter direktoratets vurdering er en del av forklaringen knyttet til at læreplanen i Kunnskapsløftet er mer krevende enn tidligere læreplaner. Vi mener også at innføringen av todelt eksamen i grunnskolen i 2009 er en del av forklaringen på karakterutviklingen i matematikk. Her skal den ene delen av eksamen gjennomføres uten hjelpemidler, for eksempel uten kalkulator. I tillegg har det vært et generelt arbeid på vurderingsfeltet med økt fokus på kjennetegn på måloppnåelse.

I tillegg til karakterutviklingen er det flere andre aktuelle problemstillinger rundt innhold og kompetanse i matematikk som tilsier at det er behov for en gjennomgang av matematikkfaget. Utdanningsdirektoratet vil på et senere tidspunkt fremme et forslag om satsing på realfag, der det blant annet blir foreslått en gjennomgang av strukturen og innholdet i matematikktilbudet i hele grunnopplæringen. Se også Utdanningsdirektoratets brev til Kunnskapsdepartementet av 3. desember 2012 om privatistordningen.