Erfaringer og vurderinger av eksamen våren 2012 og 2013

1. Forsøk med eksamen med Internett

Våren 2012 gjennomførte Utdanningsdirektoratet et begrenset forsøk med adgang til å bruke Internett på eksamen.

Bakgrunnen for forsøket var at vi i økende grad får henvendelser fra skoler som benytter nett-baserte hjelpemidler i opplæringen, og som ønsker at elevene skal få tilgang til disse hjelpemidlene også under eksamen. Aktiv bruk av Internett er etter hvert en integrert del av opplæringen i mange fag, og det er sånn sett et relevant hjelpemiddel for elevene å ha tilgang til Internett på selve  eksamensdagen. Jf. omtale av  bakgrunnen for dette forsøket i Utdanningsdirektoratets brev til Kunnskapsdepartementet i brev av 19. desember 2011.

1.1 Erfaringer fra forsøket

Det var 15 skoler med til sammen ca. 100 elever som deltok i forsøket. Fagene var internasjonal engelsk og reiseliv og språk 2. Vi mente det var viktig å gjennomføre dette som et lite og begrenset forsøk i første omgang for å få erfaring med hvordan en slik eksamensordning kan fungere. Særlig ønsket vi å få bedre kjennskap til hva som kjennetegner en god eksamensgjennomføring når også Internett er tiltatt. Det ble presisert at elevene ikke kunne bruke Internett til å kommunisere med hverandre.

Vi la vekt på å ha en god dialog med skolene som deltok i forsøket, og gjennomførte blant annet to møter med dem, ett i forkant av eksamen og ett etter eksamen. I diskusjonen på disse møtene ble det tydelig at skolene vurderer utfordringene ved en slik eksamensordning noe ulikt. Mange er positive og mener dette er en mer relevant måte å prøve elevenes kompetanse på i dag, mens andre er bekymret for om det er mulig effektivt å kontrollere at elevene ikke kommuniserer når de også kan benytte Internett. Det er direktoratets vurdering at diskusjoner knyttet til sikkerhet under eksamensgjennomføringen er aktuelle uavhengig av om elevene har tilgang til Internett. Skolene må uansett vurdere hvordan de kan sikre eksamensgjennomføringen når elevene benytter PC til eksamen, jf. diskusjonen under punkt 8.

1.2 Noen funn fra evalueringen

Evalueringen som ble gjennomført av Rambøll Management, konkluderer med at forsøket har vært vellykket, jf. rapport oversendt til Kunnskapsdepartementet 16. oktober 2012. Rapporten viser at den praktiske gjennomføringen har foregått uten særlige utfordringer, og at elevene er positive til å bruke Internett som hjelpemiddel under eksamen. Litt over halvparten av elevene ved forsøksskolene synes at tilgang til Internett gir bedre muligheter til å vise hva de kan enn ved eksamen uten tilgang til Internett. Lærerne og sensorene er mer delte.

Mange lærere oppga i spørreundersøkelsen at de var skeptiske til en slik eksamensordning for de svakt presterende elevene. Evalueringen viser at tilgang til Internett ikke har påvirket elevenes eksamensresultater i positiv eller negativ retning. Dette er kontrollert ved å sammenligne eksamenskarakterene de fikk, med karakterene de fikk til halvårsvurdering/standpunkt sist de fikk karakter i fagene internasjonal engelsk, reiseliv og språk 2, norsk og matematikk. Mange elever, uavhengig av faglig nivå, oppgir at de synes det har vært nyttig å ha Internett tilgjengelig. Det ga dem mulighet til å finne og sjekke faktaopplysninger, til å få innspill til formuleringer og språkbruk, og det ga dem også en trygghetsfølelse.

Internett brukes aktivt i opplæringen i mange fag. Å søke etter informasjon og bruke den på en selvstendig og kritisk måte er en viktig kompetanse i mange fag og i dagens kunnskapssamfunn. Utdanningsdirektoratet er opptatt av at eksamen skal oppleves som relevant av elevene. Vi mener at erfaringene fra forsøket og funnene i evalueringen tilsier at vi bør fortsette med forsøket våren 2013. Særlig mener vi at det er tre funn i årets evaluering som er interessante å følge videre:

  • Hvordan elevene opplevde nytten av å ha tilgang til Internett, uavhengig av deres faglig nivå
  • Hvordan elevene bruker Internett som hjelpemiddel under eksamen
  • Holdninger hos lærere, elever og sensorer til en slik eksamensordning

Skolene som deltok i forsøket våren 2012, blir invitert til å fortsette å delta også våren 2013. I tillegg vil alle fylkeskommuner få delta med ytterligere én til to skoler. Vi har understreket at skolene som skal delta våren 2013, må sette seg inn i evalueringsrapporten fra 2012, og særlig merke seg hva som kreves av skolene og elevene for at en slik eksamensgjennomføring skal være vellykket. Våren 2013 vil forsøket utvides med to fag:

  • Internasjonal engelsk
  • Reiseliv og språk 2
  • Rettslære
  • Medie- og informasjonskunnskap

Forsøket våren 2013 skal også evalueres.