Delrapport 2

Fornøyde med arbeidslivsfaget

Elever og lærere som prøver ut arbeidslivsfaget på 8. trinn er svært fornøyde og mener faget er et godt praktisk alternativ til språkfagene. Det viser en rapport fra NOVA.

Arbeidslivsfaget ble startet som et forsøk i 2009 på 16 skoler og ble utvidet til 118 skoler i 2010. Faget skal være et alternativ til fremmedspråk og språklig fordypning på 8. trinn.

Arbeidslivsfaget har sterk tilslutning blant lærere og elever

Hovedfunnet i rapporten er at både elever og lærere generelt er svært fornøyd med innhold og gjennomføring av arbeidslivsfaget. Forskerne fra NOVA mener de positive reaksjonene viser at et det lenge har vært ønsket et praktisk alternativ til språkfagene.

Et praktisk fag

Læreplanen og veiledningene til læreplanen understreker at arbeidslivsfaget skal være et praktisk fag. NOVA finner at intensjonen med faget blir oppfylt ved at elever får jobbe praktisk med et variert sett av oppgaver. Elevene får øve seg mot kompetansemål, som for de fleste oppleves som mer relevante, interessante og nyttige enn det de står overfor i mange andre fag.

I tråd med læreplanen og intensjonen med faget viser undersøkelsen at lærere benytter andre pedagogiske og faglige grep enn i øvrige fag. Lærere er svært bevisste på at arbeidslivsfaget ikke bare skal ha annet innhold og andre aktiviteter enn andre fag, men også at faget skal ha en annen arbeidsform.

Et nyttig og morsomt fag

Et klart flertall av elevene svarer at de valgte arbeidslivsfaget fordi de oppfattet faget som morsomt og nyttig. Undersøkelsen viser at blant elevene som har valgt arbeidslivsfaget svarer mer enn åtte av ti elever at dette er det beste faget de har på skolen. Elevene er spesielt fornøyde med den praktiske orienteringen i faget.

Motiverte lærere og teoritrøtte elever

Lærerne har en sterk motivasjon for å undervise i arbeidslivsfaget. Mange lærere opplever at de har blitt spesielt valgt ut av ledelsen fordi de har særskilte forutsetninger for å lykkes med det nye faget. To av tre av lærerne på arbeidslivsfaget har praktisk utdanning som er relevant for arbeidslivsfaget, og det store flertallet opplever selv at de har kompetanse til å gjøre en god jobb.

Elevene som velger arbeidslivsfaget synes i større grad enn andre elever at skolen er for teoriorientert, og de gir sterkt uttrykk for at de ønsker en mer praksisrettet undervisning. I tillegg er det en betydelig overvekt av gutter med gjennomgående dårligere skolekarakterer enn andre.

Utfordring med karakterer og vurderingspraksis

Mange lærere synes det er utfordrende å sette karakter i arbeidslivsfaget. Undersøkelsen viser at selv om et klart flertall av lærerne er positive til at elevene får karakterer i faget, synes to av tre lærere at det er vanskeligere å sette karakterer i arbeidslivsfaget enn i andre fag. Lærerne er usikre på hvilken grad innsats og holdninger skal telle med vurderingen. 

Rapportserie: Arbeidslivsfag