Januar 2022: Smitteverntiltak i barnehager og skoler – månedlig rapport om status og konsekvenser
Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdragsbrev 2022-013
Kilder
Kunnskapsgrunnlaget i denne rapporten tar utgangpunkt i en bred tilnærming, som baserer seg primært på erfaringsbaserte kilder og innspill, og på relevante skriftlige kilder.
Kunnskapsgrunnlaget for rapporten består av:
- Skriftlige kilder i form av relevant forskning og statistikk (se litteraturliste)
- Erfaringsbaserte innspill fra en rekke ulike kilder/aktører, blant annet:
- Innspillsmøte med partene i sektor 6. januar 2022, der følgende organisasjoner var invitert: Utdanningsforbundet, KS, Norsk lektorlag, Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund, Fagforbundet, FUG, FUB, FFO, Barneombudet, Elevorganisasjonen og Sametinget.
- Skriftlige innspill fra Statsforvalterne: På oppdrag fra KD/Udir gir statsforvalterne ukentlige beskrivelser av pandemisituasjonen i barnehage og grunnopplæringen. Rapporteringene baseres på statsforvalterenes kontakt med kommuner og fylkeskommuner. Beskrivelsene inngår i kunnskapsgrunnlaget for rapporten, men med forbehold om at informasjonen ikke gir et samlet bilde fra sektor, men er en «pulsmåling» på hvordan situasjonen er. Beskrivelsene fra Statsforvalterne henvises til i teksten som (SF uke nr).
Skriftlige kilder
- Andersen, R.K, Bråten, E. Bøckman, M.T, Kindt, T., Nyen A.H og Tønder, A.H (2021): Håndtering og konsekvenser av koronautbruddet for videregående opplæring. FAFO rapport 2021:9
- Arbeidsgruppen for tapt læring (2021): Skolen etter koronapandemien. Et løft for trivsel og læring
- Barneombudet 2021: Det er forskjell på hva du går glipp av på et år når du er 16 og når du er 45
- FHI (07.01.22): Svar på oppdrag fra HOD nr. 590 tilleggsoppdrag om tiltaksnivå i barnehager og skoler og nr. 599 om innretning av trafikklysmodellen og veiledere om smittevern
- FHI (2022): Ukerapport covid-19 for uke 52
- FHI (2022): Ukerapport covid-19 for uke 1
- Caspersen, J., Hermstad, I.H., Hybertsen, B., Lynnebakke, K.S., Vika, K.S., Smedsrud, C., Wendelborg, Federici, R.A. (2021): Koronapandemien i grunnskolen – håndtering og konsekvenser. NIFU – rapport
- Koordineringsgruppen for sårbare barn og unge (2021) Utsatte barn og unges tjenestetilbud under Covid-19 pandemien. Statusrapport 9
- Statped (2021) Innspill til koordineringsgruppen for tjenester til sårbare barn og unge
- Utdanningsdirektoratet 2021: Fakta om grunnskolen 2021-22 Konsekvenser av smitteverntiltak i grunnskolen
- Utdanningsspeilet 2021: Hvordan preget koronapandemien barnehager, skoler og fagopplæring i 2020–21?