Innspill til strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage, grunnskole og videregående opplæring 2023–2030

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag gitt som tillegg til tildelingsbrev nr. 14-2022

Vedlegg: Referanser

Arbeids- og inkluderingsdepartementet (2010): NOU-5 Aktiv deltakelse, likeverd og inkludering— Et helhetlig hjelpemiddeltilbud – kap. 4-2-4.

Bergene, A.C., O. Lillebø, K.S. Vika og S. Wollscheid (2021a). Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere høsten 2020. NIFU-rapport 2021:2.

Bergene, A.C., K.S. Vika, F.S. Steine, E. Denisova og M. Østby (2021b). Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere våren 2021. NIFU-rapport 2021:11.

Caspersen, J., I.H. Hermstad, I.D. Hybertsen, B. Lynnebakke, K.S. Vika, J. Smedsrud, C. Wendelborg og R.A. Federici (2021). Koronapandemien i grunnskolen – håndtering og konsekvenser. NTNU-rapport.

DFØ (29.01.2022): Informasjon om pilotordning for fylkeskommunal og kommunal deltakelse på statlige fellesavtaler.

Digitaliseringsstrategi for en offentlig sektor (2010–2025).

Handlingsplan for digitalisering i grunnopplæringen (2020–2022).

Gilje, Ø., Å. Bjerke og F. Thuen (2020). Gode eksempler på praksis. Undervisning i en-til-en-klasserommet. Rapport. Oslo: Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen (FIKS), Universitetet i Oslo.

Gudmundsdottir, G.B. og J.K. Björnsson (2021). «Hvor godt er lærere forberedt på den digitale hverdagen?» I Hva kan vi lære av TALIS 2018? Gode relasjoner som grunnlag for læring, redigert av J.K. Björnsson, 57–86. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Karseth, Berit, Ole Andreas Kvamme og Eli Ottesen (2020): Fagfornyelsens læreplanverk. Politiske intensjoner, arbeidsprosesser og innhold. UiO: Rapport 1 i EVA2020.

Karseth, Berit, Ole Andreas Kvamme og Eli Ottesen (2022). Fra politiske intensjoner til nytt læreplanverk: Prosesser, rammer og sammenhenger. UiO: Rapport 4 i EVA2022.

K-tech. Om K-tech, https://k-tech.no/om-k-tech/.

Mangen (2021). Doing the Reading: The Decline of Long Long-Form Reading in Higher Education. Poetics Today 42 (2): 253–279.

Menon Economics (publikasjon nr. 58/22): Samfunnsøkonomisk analyse av digitale læremidler.

Meld. St. 28 (2015–2016). Fag – Fordypning – Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet.

Meld.St.22 (2018–2019) "Smartere innkjøp - effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser".

Meld. St. 6 (2019–2020). Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO.

Meld. St. 21 (2016–2017). Lærelyst – innsats og kvalitet i skolen.

Meld St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden.

NCE Manufacturing. Læringsfabrikken, https://ncemanufacturing.no/laeringsfabrikken.

Oslo Economics med Inventura og NIVI Analyse (2021–2022): Innkjøpssamarbeid i kommunesektoren - rapport utarbeidet for Nærings- og fiskeridepartementet.

Oslo Ecomomics (2022). Markedet for digitale læremidler og læringsressurser i grunnskolen og videregående opplæring.

Oslo Economics (mai 2022). Forskningsbasert evaluering av modeller for tilskudd til utstyr i fag- og yrkesopplæringen.

Spørsmål til Barnehage-Norge 2018.

Stenseth, T. (2021). Når målet er læring – har elevene gode nok digitale leseferdigheter? Norsk pedagogisk tidsskrift 105 (01).

Suarez-Alvarez, J. (2021). Are 15-year-olds prepared to deal with fake news and misinformation? PISA in Focus, No. 113.

TALIS 2018, OECD.

Utdanningsdirektoratet (2017). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter.

Utdanningsdirektoratet (2017). Rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse.

Utdanningsdirektoratet (2020). Læreplanverket Kunnskapsløftet LK20/LK20S.

Utdanningsdirektoratet (2021). Utdanningsspeilet.

Utdanningsdirektoratet (2021–2022). Interessentenes syn på et økosystem for utdanning – en kartlegging.

Utdanningsdirektoratet (2022). Brukerinnsikt økosystem for digitale læremidler - Innsikt fra et utvalg kommuner og fylkeskommuner.

Utdanningsdirektoratet (2020). Fellesløsninger - Utredning av alternative tiltak for grunnopplæringen.

Starkey, L (2020) A review of research exploring teacher preparation for the digital age.

Utdanningsdirektoratet (2019) Monitor skole.

Naper, L. R., Myhr, A., Janninger, L. og Løe, I. (2021) Spørsmål til Barnehage-Norge 2020. Analyse og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til barnehagesektoren. SINTEF-rapport 2021:9.

Ottestad, G., Throndsen, I., Hatlevik, O og Rohatgi, A. (2014) Digitale ferdigheter for alle? Norske resultater fra ICILS 2013.

Siva. Unitech Teknologisenter, https://siva.no/virkemidler/byggeprosjekter/unitech-teknologisenter/.

Barne- og familiedepartementet (2021). "Rett på nett" - nasjonal strategi for trygg digital oppvekst.