Vg1 restaurant- og matfag (RMF01‑03)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter råvare, produksjon og kvalitet

  • praktisere personlig hygiene og næringsmiddel- og produksjonshygiene etter gjeldende regelverk
  • bruke
    , montere og rengjøre ulike håndverktøy, maskiner, utstyr og lokaler og
    forstå
    hvor viktig dette er for å sikre trygg matproduksjon
  • forklare hva det innebærer å arbeide med helse, miljø og sikkerhet innenfor fagområdet, arbeide ergonomisk og
    bruke
    riktig verneutstyr i tråd med gjeldende regelverk
  • bruke
    kvalitetssystemer knyttet til matproduksjon, ha kunnskap om mattrygghet og
    vurdere
    om produksjonsprosessene sikrer trygg mat
  • vurdere
    kvaliteten, bruksområdet og produksjonsegenskapene til råvarer og ferdige produkter og
    bruke
    denne kunnskapen i praktisk arbeid
  • bruke
    oppskrifter og resepter for å
    planlegge
    ,
    gjennomføre
    og
    vurdere
    ulike arbeids- og produksjonsprosesser
  • bruke
    arbeidsrutiner og håndverksferdigheter i praktisk arbeid og forklare hva disse betyr for sluttproduktet
  • gjøre bærekraftige og miljøbevisste valg i produksjonen av varer og tjenester, og
    reflektere
    over hvordan ressursene kan utnyttes på best mulig måte
  • håndtere avfall etter gjeldende forskrift og
    reflektere
    over om avfallet er en ressurs som kan utnyttes
  • planlegge
    , lage og tilby mat og drikke ut fra norsk, samisk og internasjonal matkultur og ut fra nye trender
  • planlegge
    , lage og tilby mat og drikke ut fra ulike religioner og ut fra behovene til ulike brukergrupper
  • forklare hvordan mat, drikke og livsstil påvirker folkehelsen og gjøre rede for kostrådene fra helsestyresmaktene
  • emballere og merke produkter for oppbevaring og sporing etter gjeldende forskrift
  • bruke
    digitale verktøy til å merke produkter for salg etter gjeldende regelverk
  • planlegge
    og klargjøre ulike lokaler for omsetning av varer og tjenester

Underveisvurdering

Standpunktvurdering