KRLE (RLE01‑03)
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I KRLE handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene skal få utforske eksistensielle spørsmål og svar. Arbeidet med faget gir elevene kunnskap om menneskeverdet og hvordan dette forankres i ulike religioner og livssyn. Faget bidrar til å utvikle elevenes evne til å reflektere over etiske spørsmål og problemstillinger som gjelder identitet, kjønn, seksualitet og psykisk helse.
Tilknyttede kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn
- sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
- utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon
Demokrati og medborgerskap
I KRLE handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene skal delta i etisk refleksjon og få øvelse i å innta ulike perspektiver. KRLE bidrar til å styrke elevenes evne til å håndtere utfordrende spørsmål og være åpne for andres synspunkter i et mangfoldig samfunn. Gjennom å delta i etisk refleksjon blir elevene i stand til å problematisere makt og utenforskap og til å stille spørsmål ved gjengse normer.
Tilknyttede kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn
- utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk
- samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for historien til kristendom og andre religioner og livssyn i Norge, inkludert samers og nasjonale minoriteters religions- og livssynshistorie
- gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
- utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
- gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for og reflektere over samenes og andre urfolks religions- og livssynstradisjoner
- utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Bærekraftig utvikling
I KRLE handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal utforske eksistensielle spørsmål og delta i etisk refleksjon over naturen og menneskets plass i den. Dette innebærer at elevene kan reflektere over hvordan menneske, miljø og samfunn påvirker hverandre, og over hvordan de kan ta ansvarlige valg.
Tilknyttede kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom