Å arbeide med tverrfaglige temaer
Tverrfaglige temaer i læreplanverket tar utgangspunkt i sentrale samfunnsutfordringer. Hva elevene og lærlingene skal lære innenfor temaene, er beskrevet i læreplanene for fag.
Læreplanverket definerer tre tverrfaglige temaer:
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
De tre tverrfaglige temaene er ikke egne fag med egne læreplaner. Temaene berører sentrale komplekse samfunnsutfordringer som trusler mot demokratiet, krig, psykisk uhelse, utenforskap og klimaendringer. Utfordringene krever kunnskapsgrunnlag fra mange fag, og engasjement, samarbeid og innsats helt fra enkeltmennesket og opp til det globale fellesskapet.
Hva elevene og lærlingene skal lære i skolen innenfor temaene, er beskrevet i læreplanene for de enkelte fagene. Elevene og lærlingene skal gjennom arbeid med problemstillinger i fagene få innsikt i utfordringer og dilemmaer og utvikle kompetanse innen og på tvers av de tre temaene.
Hvor finner vi de tverrfaglige temaene i læreplanene?
Overordnet del beskriver de tre tverrfaglige temaene og hva skolens rolle er i forhold til de enkelte temaene. Det elevene og lærlingene skal lære innenfor temaene er videre konkretisert i de enkelte læreplanene for fag. I læreplanen beskriver teksten om tverrfaglige temaer i delen «Om faget» hva temaet handler om i faget, og gir videre føringer for arbeidet. Innholdet i denne teksten er videre tatt inn i kompetansemålene, enten eksplisitt eller implisitt.
I støttemenyen til høyre i den digitale læreplanvisningen på udir.no er det mulig å krysse av på "tverrfaglige tema" og få opp hvilke tverrfaglige temaer som kan være aktuelle/relevante for det enkelte kompetansemålet i faget. Det er viktig å være klar over at denne støtten ikke er uttømmende. Det kan være mange flere aktuelle koblinger mellom de tverrfaglige temaene og kompetansemål enn hva støtten viser.
Hvorfor er ikke alle de tverrfaglige temaene beskrevet i alle læreplanene?
For å løse samfunnsutfordringene de tverrfaglige temaene berører, kreves det et samspill av kunnskaper, ferdighetsutvikling og handlingsorientering som elevene og lærlingene utvikler gjennom arbeid med de ulike fagene. På grunn av skolefagenes egenart vil enkelte av temaene være mer relevante i noen skolefag enn i andre. I delen «Om faget» i den enkelte læreplanen er det kun beskrivelser av det eller de temaene som er spesielt sentrale for kompetansen i faget. Lærere og instruktører kan likevel knytte arbeid i fagene opp mot tverrfaglige tema som ikke er spesifikt omtalt i «Om faget», dersom det er relevant.
Arbeide flerfaglig eller tverrfaglig med de tverrfaglige temaene?
Det er ingen krav om å legge til rette for flerfaglig eller tverrfaglig undervisning i arbeidet med de tverrfaglige temaene. Elevene og lærlingene skal utvikle kompetanse innenfor temaene gjennom arbeid med fagene på fagenes premisser. Det er mulig å arbeide med temaene bare i det enkelte faget, gjennom fagkobling, flerfaglighet eller tverrfaglig undervisning, og i en kombinasjon av disse arbeidsmåtene.
Arbeid med temaene skal imidlertid bidra til at elevene og lærlinger oppnår forståelse og ser sammenhenger på tvers av fag. Et tverrfaglig arbeid med rom for fordypning kan bidra til at elever og lærlinger blir mer bevisst hvordan det de lærer inngår i en større sammenheng, i og på tvers av fag og fagområder, og dermed bidrar til dybdelæring og evne til refleksjon og kritisk tenkning.
For å få til et godt arbeid på tvers av fag, er man avhengig av å kjenne noe til de andre fagenes viktigste begreper, metoder og kunnskapsområder. De digitale læreplanvisningene på udir.no kan være til hjelp i dette arbeidet. Det er også viktig å kjenne til hva elevene og lærlingene er opptatt av slik at undervisningen kan ta utgangspunkt i deres hverdagserfaringer og interesser, og bygge bro mellom disse og fagkunnskap og fagbegreper i faget/fagene.
Tre tips til arbeidet
- Aktiver elevenes og lærlingenes hverdagserfaringer, interesser og forkunnskaper, og bygg bro mellom disse og fagkunnskap og fagbegreper i faget/fagene.
- Legg til rette for varierte læringsaktiviteter og elev/lærlingprodukter.
- Tør å ta opp de vanskelige spørsmålene.
De tre tipsene fra professor Anniken Furberg ved Universitetet i Oslo er utdypet i denne filmen.
Aktuelle ressurser
Det er en helhet i læreplanverket
Innhold og sammenhenger i læreplanene for fag
Dybdelæring
Om arbeid med tverrfaglige temaer i læreplanverket (webinar)
Tre tips til arbeid med tverrfaglige temaer (film)
Om de tre tverrfaglige temaene (film)
Tverrfaglige tema i læreplanene (film)
Arbeid med bærekraftig utvikling i og på tvers av fag (ungdomstrinnet)(film)
Tverrfaglighet – hva, hvorfor og hvordan? (FIKS-Universitetet i Oslo)
Utdanningsdirektoratet holder på å utvikle en kompetansepakke om det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring som etter planen skal være klar til bruk i skolene januar 2027.
Aktuelt regelverk
Overordnet del 2.5 Tverrfaglige temaer