Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Støtte til arbeid med læreplanverket

Støtte til arbeid med læreplanverket

Forventninger og ansvar

Arbeid med læreplaner – forventninger og ansvar

Det er et lokalt ansvar å arbeide med læreplanene. Skoleeier har et overordnet ansvar for opplæringen som gis.

Arbeid med kvalitet og kompetanse

Her finner dere råd, verktøy, tilskudd og ressurser til hjelp for å videreutvikle kvalitet og kompetanse i skolen, SFO, PP-tjenesten og fag- og yrkesopplæringen.

Forstå og ta i bruk læreplanverket

Det er en helhet i læreplanverketInnhold og sammenhenger i læreplaner for fagArbeid med overordnet delGrunnleggende ferdigheterTverrfaglige temaerKompetanse i læreplanverketDybdelæringVerdigrunnlaget i skolenTilpasset opplæring

Støtte til arbeid med utvalgte tema

  • Nasjonale minoriteter
  • Støtte til arbeid med samisk innhold i fagene
  • Kunstig intelligens i skolen
  • Algoritmisk tenkning
  • Støtte til undervisning om kjønn og seksualitet
  • Støtte til undervisning om krig og konflikt
  • Fysisk aktivitet og estetiske uttrykksformer i skolen
  • Sosial læring gjennom arbeid med fag

Andre støtteressurser

  • Digital visning av læreplanene
  • Planleggingsverktøy for opplæring
  • Kompetansepakker

Andre aktuelle ressurser

VurderingspraksisNye ressurser for å støtte skolenes arbeid med læreplanene
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring