Arbeid med læreplaner – forventninger og ansvar

Skoleeier har et overordnet ansvar for at elevene får opplæring som er i tråd med læreplanverket.

Det er fortsatt viktig å prioritere arbeid med de nye læreplanene, selv om dette kan innebære at andre oppgaver eller prosjekter må nedprioriteres for en stund. Dette handler også om å se arbeidet med nye læreplaner i sammenheng med det øvrige arbeidet skolen gjør med å utvikle kvaliteten på opplæringen.

Å tolke læreplanene og velge innhold og metoder tilpasset elevene og lokale forhold er en viktig forutsetning for å lykkes med innføringen av LK20/LK20S. Samarbeid, gode prioriteringer og det å sette av nok tid, har også stor betydning. Dette er et læreplananalytisk arbeid som innebærer å drøfte intensjonene og sentrale begreper sammen for å oppnå felles forståelse og reflektere over hva endringene betyr for egen praksis. Læreplananalytisk arbeid kan gjøres i faggrupper, i hele kollegiet og på tvers av skoler.

Se støtte til å ta i bruk læreplanene

Forventninger til skolens ledelse

Å planlegge undervisningen og legge til rette for elevenes læring skal baseres på læreplanverket. Profesjonsfellesskapet skal planlegge, gjennomføre, tilpasse og vurdere opplæringen med sikte på at elevene oppnår den kompetansen læreplanene beskriver.

Skolens ledelse skal legge til rette for profesjonsfaglig samarbeid i fagene og på tvers av fag. Dette arbeidet bør være preget av deltakelse, delingskultur og kontinuerlig praksisutvikling. Skoleledelsen skal legge til rette for godt samarbeid mellom ledelsen og tillitsvalgte, og at elevene får medvirke. I alt arbeid med læreplanene skal elevenes læring og utvikling stå i sentrum.

I arbeidet med LK20/LK20S skal skolen jobbe med at verdier og prinsipper i læreplanverket preger praksis. Skolens ledelse skal sammen med lærere og øvrig pedagogisk personale planlegge progresjon og overganger mellom trinn og skoleslag, jobbe med sammenhenger i og mellom fag og legge til rette for elevenes medvirkning i læringsarbeidet.

Skolens ledelse må sammen med skoleeier vurdere behovet for kompetanseutvikling i arbeidet med nye læreplaner og velge nødvendige utviklingstiltak.

Forventninger til skoleeier

Skoleeier har et overordnet ansvar for at elevene får opplæring som er i tråd med læreplanverket. Skoleeier og skoleleder har sammen ansvar for at skolen har nødvendig kompetanse, og å sørge for kompetanseutvikling i tråd med det læreplanene krever. Skoleeier skal stille nødvendige ressurser til disposisjon, og sørge for rammebetingelser som gir skolene mulighet til å bruke læreplanverket på en god måte.

Skoleeier har ansvar for å støtte, utvikle og styrke profesjonsfellesskapene i og på tvers av skoler. Et profesjonsfelleskap preget av deltakelse, delingskultur og kontinuerlig utvikling av praksis har stor betydning for å lykkes godt i arbeidet med læreplanverket. Samarbeid med de tillitsvalgte og medvirkning fra elevene har også stor betydning.

Lokal kompetanseutvikling i skolen

I hvert fylke er det etablert samarbeidsforum der skoleeierne i felleskap, og i samarbeid med universiteter, høgskoler og organisasjonene, blir enige om hvilke kompetanseutviklingstiltak skolene skal gjennomføre. Tiltakene skal være basert på lokale behov. Statsforvalteren skal legge til rette for samarbeidet.

Profesjonsfellesskapet og skolens ledelse må sammen definere behovet for kompetanseutvikling, og se dette i sammenheng med andre behov skolene har.

Lokale vurderinger av kompetanseutviklingsbehov skal forankres ved den enkelte skole på en måte som involverer de ansatte og ledere. Samiske perspektiver må ivaretas i lokale prioriteringer av kompetansebehov.

Lokal kompetanseutvikling

Evaluering av fagfornyelsen

Udir gjennomfører en evaluering av hvordan det nye læreplanverket er utviklet, forstått og tatt i bruk. Evalueringen går over fem år (2020–2025).

Les mer om evalueringen