Arbeid med verdigrunnlaget i skolen
Verdiene skolen bygger på skal prege all opplæring og virksomhet i skolen.
Om skolens verdigrunnlag
Skolen er ikke verdinøytral. Opplæringslovens formålsparagraf omtaler hvilke verdier grunnopplæringen skal bygge på. Verdiene er grunnlaget for demokratiet vårt og samler Norge som samfunn. Overordnet del utdyper verdigrunnnlaget, og verdiene er videre tatt inn i fagenes læreplaner slik at de skal være en del av elevenes eller lærlingenes daglige opplæring.
Verdiene opplæringen skal bygge på er
- menneskeverdet
- identitet og kulturelt mangfold
- kritisk tenkning og etisk bevissthet
- skaperglede, engasjement og utforskertrang
- respekt for naturen og miljøbevissthet
- demokrati og medvirkning
Den samiske skolen skal legge til rette for at elevene får en opplæring med basis i samiske verdier og samisk språk, kultur og samfunnsliv. Verdiene i formålsparagrafen er også samiske verdier og gjelder i den samiske skolen.
Verdiene fra overordnet del skal være en naturlig del av undervisningen i fagene
Delene i læreplanverket henger tett sammen og må brukes sammen. Overordnet del gir retning for opplæringen i fagene, og alle fagene skal bidrar til å realisere opplæringens brede formål. Verdiene fra overordnet del er tatt inn i læreplanene for fag slik at elevene og lærlingene skal møte verdiene og arbeide med disse som en integrert del av den daglige opplæringen.
I delen «Om faget» i læreplanene for fag er det i teksten Fagets relevans og sentrale verdier beskrevet hvilke verdier som er relevant å arbeide med i det aktuelle faget. Det første avsnittet i denne teksten beskriver fagets relevans. Det handler om hvorfor faget er viktig både for eleven eller lærlingen, arbeidslivet og samfunnet. Det andre avsnittet synliggjør hvilke verdier og prinsipper fra overordnet del som er særlig relevante i faget, og hvordan læreren eller instruktøren skal realisere dem gjennom opplæringen. Verdiene skal prege skolens praksis, og være en integrert del av opplæringen elevene og lærlingene møter i faget.
Eksempel fra læreplanen i norsk
Overordnet del 1.2. Identitet og kulturelt mangfold:
Opplæringen skal sikre at elevene blir trygge språkbrukere, at de utvikler sin språklige identitet, og at de kan bruke språk for å tenke, skape mening, kommunisere og knytte bånd til andre. Språk gir oss tilhørighet og kulturell bevissthet.
Læreplan i norsk:
- Fagets relevans og sentrale verdier
Elevene skal bli trygge språkbrukere og bevisste på sin egen språklige og kulturelle identitet innenfor et inkluderende felleskap. - Kompetansemål etter 7. trinn
Eleven skal kunne utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet.
Verdier i overordnet del knyttet til identitet og kulturelt mangfold, som at elevene skal bli trygge språkbrukere og bevisste på egen språklige identitet, er tatt inn i læreplanen i norsk. Slik blir verdiene en del av norskfaget. Arbeid med det valgte kompetansemålet fra 7. trinn kan bidra til en bevissthet rundt egen språklige identitet.
Refleksjonsspørsmål
- Hva kjennetegner arbeidet med verdigrunnlaget på vår skole i dag, og hvordan vil vi utvikle vår praksis videre?
- Hvordan jobber vi med verdiene i og på tvers av fag i undervisningen?
- Hva gjør vi i situasjoner der verdiene blir utfordret?
Aktuelle ressurser
- Hvordan jobbe med verdiene i fag og i skolehverdagen? (film)
- Å møte uenighet med respekt
- Arbeid med menneskeverd, identitet og kulturelt mangfold
- Arbeid med verdigrunnlaget i læreplanverket (webinar)
- Skolen er ikke verdinøytral (kronikk)
- Inkluderende praksis (kompetansepakke)
- Arbeide med mangfold og tilhørighet
Aktuelt regelverk