Grunnleggende norsk (NOR07‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta i samtaler om hverdagslige og faglige kjente emner
- forståog samtale om hovedinnholdet i muntlige tekster
Å forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
- uttale ord og setninger på en forståelig måte med funksjonell bruk av trykk og intonasjon
- brukeet egnet ordforråd for kjente faglige emner
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- gi uttrykk for egne meninger skriftlig og muntlig
- brukegrunnleggende regler for norsk rettskriving, formverk og setningsstruktur
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukestrategier som støtter innlæring av språklig innhold, form og bruk i norsk
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukehele sin samlede språkkompetanse i eget læringsarbeid
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- lese og formidle innholdet i ulike skjønnlitterære og faglige tekster
- lese enkle tabeller og grafiske framstillinger
- forståog bruke
Å forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
tall og grunnleggende matematiske begreperÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- skrive og strukturere ulike tekster
- brukedigitale ressurser og verktøy i kommunikasjon og læringsarbeid
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- samtale om hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger
- samtale om språklig variasjon og mangfold i Norge
- beskrivekunst- og kulturuttrykk fra ulike land og kulturer og samtale om likheter og forskjeller
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i grunnleggende norsk for språklige minoriteter på nivå 2 når de de deltar, skaper mening og gir uttrykk for egne meninger i samtaler, og når de bruker grunnleggende strukturer og konvensjoner i muntlig og skriftlig kommunikasjon på norsk. De viser og utvikler også kompetanse når de tar i bruk strategier som støtter kommunikasjon og språklæring. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de sammenligner norsk og andre språk de kan, ut fra kunnskap om språklig innhold, form og bruk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene prøve seg fram, være kreative og bruke språket i forskjellige situasjoner. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle språk-, fag- og kulturkompetanse for å kunne delta i norsk skole.