Ergonomi og bevegelse (MUS04‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter ergonomi og bevegelse 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- øve på og utføre varierte bevegelsesaktiviteter alene og sammen med andre
- planlegge, gjennomføre
Å planlegge er å lage en framdrift for å nå et mål. Planen beskriver hvordan vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål.
og dokumentereÅ gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
egentrening med varierte bevegelsesaktiviteter som utvikler fleksibilitet, styrke og utholdenhetÅ dokumentere er å vise hva vi har gjort, og gjerne også hvordan og hvorfor. Dokumentasjonen kan ha ulik form og vise kvaliteten på en arbeidsprosess, et produkt eller en tjeneste.
- utforskeog vise musikalsk form, uttrykk og spenningsforløp gjennom varierte bevegelser
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- reflektereover betydningen kroppslig erfaring av musikk har for musikalsk forståelse og estetiske opplevelser
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- reflektereover sammenhenger mellom god fysisk helse, arbeidsfysiologi for musikere og musikkutøvelse
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- brukementale teknikker knyttet til psykisk utholdenhet og forberedelse til framføringssituasjoner, og reflektere
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
over egen opplevelse av mestringÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i ergonomi og bevegelse 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de planlegger, gjennomfører og dokumenterer egentrening. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de utforsker sammenhenger mellom musikkutøvelse og fysisk og mental helse og når de reflekterer over og viser hvordan mental trening og arbeidsfysiologi kan brukes praktisk i egen musikkutøvelse. Videre viser og utvikler også kompetanse i faget når de arbeider praktisk, kroppslig og skapende med musikkens formelementer og spenningsforløp.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får erfare bevegelsesglede og mestringsfølelse gjennom varierte former for fysisk aktivitet og kroppslige uttrykk. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres når de utvikler fysiske ferdigheter og kroppsliggjør opplevelse av musikk, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram.Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å forstå sammenhengen mellom egentrening, god arbeidsfysiologi og god helse, og betydningen dette har for egen musikkutøvelse
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter ergonomi og bevegelse 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i ergonomi og bevegelse 2 basert på kompetansen elevene har vist gjennom å delta i varierte bevegelsesaktiviteter og -former, reflektere over sammenhenger mellom bevegelse og musikk og dokumentere egentrening, og hvordan de har vist at kunnskap om arbeidsfysiologi og mental trening er relevant for egen musikkutøvelse