Ergonomi og bevegelse (MUS04‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter ergonomi og bevegelse 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- øve på og utføre varierte bevegelsesaktiviteter alene og sammen med andre
- gjennomføreog
Å gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
dokumentereegentrening som utvikler fleksibilitet, styrke og fysisk utholdenhetÅ dokumentere er å vise hva vi har gjort, og gjerne også hvordan og hvorfor. Dokumentasjonen kan ha ulik form og vise kvaliteten på en arbeidsprosess, et produkt eller en tjeneste.
- utforskeog vise musikalsk form og uttrykk gjennom bevegelse og dans
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- gjøre rede forgrunnleggende arbeidsfysiologi for musikere
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- brukementale teknikker knyttet til psykisk utholdenhet og prestasjonsforberedelse
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i ergonomi og bevegelse 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de øver på, deltar i og samhandler i fysisk aktivitet. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de utforsker sammenhenger mellom musikkutøvelse og fysisk og mental helse. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de arbeider praktisk med hvordan musikk kan bidra til å uttrykke bevegelse, og hvordan bevegelse kan bidra til å uttrykke musikk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får mulighet til å erfare bevegelsesglede i fysisk aktivitet. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres når de utvikler fysiske ferdigheter og kroppsliggjør opplevelse av musikk, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å forstå sammenhengen mellom en fysisk aktiv livsstil med egentrening, god arbeidsfysiologi og god helse, og betydningen dette har for egen musikkutøvelse.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter ergonomi og bevegelse 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i ergonomi og bevegelse 1 basert på kompetansen elevene har vist gjennom å arbeide med varierte bevegelsesaktiviteter, vise forståelse av betydningen av god arbeidsfysiologi og god mental helse knyttet til musikkutøvelse, og vise forståelse av sammenhenger mellom musikk og kroppslige uttrykk