Mat og helse samisk (MHE02‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • planlegge
    og
    bruke
    egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse
  • bruke
    sansene til å
    vurdere
    kvaliteten på matvarer,
    utforske
    og kombinere smaker i matlagingen og forbedre oppskrifter, menyer og anretning av mat
  • skape og prøve ut nye retter fra lokale matressurser
  • drøfte
    hvordan kosthold kan bidra til god helse og
    bruke
    digitale ressurser til å
    vurdere
    eget kosthold og til å velge sunne og varierte matvarer i forbindelse med matlaging
  • gjøre rede for
    og kritisk
    vurdere
    påstander, råd og informasjon om kosthold og helse
  • kritisk
    vurdere
     informasjon om matproduksjon og
    drøfte
    hvordan forbrukermakt kan påvirke lokal og global matproduksjon
  • utforske
    klimaavtrykket til matvarer og forklare hvordan matvalg og matforbruk kan påvirke miljøet, klimaet og matsikkerheten
  • bruke
    samiske begreper knyttet til slakting og oppdeling av dyr, sløying og filetering av fisk og 
    beskrive
    hvordan de forskjellige delene utnyttes
  • utforske
    tradisjonelle konserveringsmetoder som salting, tørking og røyking i ulike matregioner
  • lage mat fra egen kultur, nordlige kulturer, urfolkskulturer og andre kulturer og
    sammenligne
    mattradisjoner og forklare hvordan identitet og tilhørighet blir uttrykt og formidlet gjennom mat og måltider

Underveisvurdering

Standpunktvurdering