Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 4. trinn

  • følge prinsipper for god hygiene i forbindelse med matlaging
  • bruke redskaper, rom- og vektmål og enkle teknikker i forbindelse med matlaging
  • kjenne igjen smaker i mat og undre seg over hvorfor smak er noe vi opplever ulikt
  • fortelle om hva som kjennetegner sunn og variert mat og hvorfor det er viktig for helsen
  • delta i høsting av lokale matvarer og i dyrking av mat for bruk i matlaging
  • utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere leddene i produksjonskjeden fra råvare til måltid
  • ta vare på maten, forklare hvorfor det er viktig å gjøre det og fortelle om tradisjonelle måter å behandle organisk avfall på
  • gjennomføre måltider rundt et bål og andre tradisjonelle arenaer og bruke fortellinger til å reflektere over sikkerhet og hensyn til naturen
  • lage enkle og varierte måltider og samtale om måltidsskikker fra norsk og samisk kultur og fra andre kulturer, og om verdien av å spise sammen med andre

Underveisvurdering