Markedsføring og ledelse (MFL01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter markedsføring og ledelse 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- velge ogbrukekilder, markedsførings- og ledelsesteorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og dagsaktuelle problemstillinger
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- utvikleog
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
vurderevisjoner, forretningsideer og overordnede målÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- drøfteog begrunne ulike faktorer som påvirker målgruppevalg
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- brukesituasjonsanalyse og bransjeanalyse og
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
vurderemarkedsstrategiske beslutningerÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- utviklemerkevarestrategier og
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
vurdereposisjonering i merkevarebyggingÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- utvikledistribusjonsstrategier og
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
vurderepåvirkning av makt og avhengighet i en verdikjedeÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- drøfteulike faktorer som påvirker prissetting, og
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
utvikleprisstrategierÅ utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
- vurdereog
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
utviklekommunikasjonsstrategier,Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
utforskedagsaktuelle kommunikasjonskanaler ogÅ utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
planleggemediemiksÅ planlegge er å lage en framdrift for å nå et mål. Planen beskriver hvordan vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål.
- vurderelederens rolle og funksjon i utviklingen av markedsstrategi og i internmarkedsføring
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- utvikleog begrunne helhetlige markedsstrategier og
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
drøfteetisk bruk av konkurransemidlerÅ drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- vurderehvordan virksomheter kan
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
utviklehelhetlig markedsmiks, ogÅ utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
utforskeulike metoder for å måle effekten av markedsføringstiltakeneÅ utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- drøftevirksomheters samfunnsansvar ut fra et etisk, lovmessig og forretningsmessig perspektiv, og
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
vurderedette opp mot virksomhetens omdømmeÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- vurderebærekraftige valg for virksomheter med tanke på sosiale, økonomiske og miljømessige forhold
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i markedsføring og ledelse 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de innhenter informasjon og bruker teorier og modeller som gir perspektiver på markeder, målgrupper og deres behov. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget når de utvikler og begrunner helhetlige markedsstrategier, tar etiske og bærekraftige beslutninger og vurderer nye ideer og løsninger for å nå virksomhetens mål.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom ulike muntlige, skriftlige, og praktiske måter, hvor elevene utforsker og finner svar på faglige spørsmål og problemstillinger med betydning for markedsføring og ledelse. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i markedsføring og ledelse 2.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i markedsføring og ledelse 2 ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i markedsføring og ledelse 2 basert på kompetansen eleven har vist av forståelse av markedsanalyse og innsikt, markedsstrategiske vurderinger og faglig kreativitet og problemløsing.