Læreplanen er utgått!

Læreplan i samfunnsfag, samisk plan (SAF2-01)

Etter 10. årstrinn

Historie

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • finne eksempler på hendelser som har bidratt til å forme dagens Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge, og reflektere over hvordan samfunnet kunne ha blitt dersom disse hendelsene hadde forløpt annerledes
  • presentere en historisk hendelse med utgangspunkt i ulike ideologier
  • søke etter og velge ut kilder, vurdere dem kritisk, og vise hvordan ulike kilder kan gi forskjellige framstillinger av historie
  • drøfte menneskeverd, rasisme og diskriminering i et historisk og nåtidig perspektiv med elever fra andre skoler ved å bruke digitale kommunikasjonsverktøy
  • presentere viktige utviklingstrekk i samisk og norsk historie på 1800- og første halvdel av 1900-tallet, og forklare hvordan disse peker fram mot dagens samfunn
  • gjøre rede for fornorskningspolitikk som har vært ført overfor samer og andre minoriteter, og opposisjon mot fornorskningspolitikken og diskutere følger for enkeltmennesker og samfunn
  • forklare framveksten av velferdsstaten og beskrive trekk ved det moderne Norge
  • forklare teknologiske og samfunnsmessige endringer som følge av den industrielle revolusjon
  • drøfte ideer og krefter som førte til den amerikanske frihetskampen og den franske revolusjonen og følger dette fikk for den demokratiske utviklingen i Norge
  • gjøre rede for imperialisme og kolonialisme og gi eksempler på avkolonisering
  • formulere spørsmål om sentrale internasjonale konflikter på 1900-tallet og i vårt århundre, utforme årsaksforklaringer og diskutere konsekvenser av konfliktene
  • ságaškuššat ođđa áiggi dehálaš servodatnuppástuvvamiid ja reflekteret das mo dálá servodat rahpá vejolašvuođaid ođđa nuppástuvvamiidda

Geografi

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese, tolke og bruke papirbaserte og digitale kart og beherske målestokk og karttegn og sammenligne tradisjonelle og moderne måter å finne frem i naturen på
  • gjøre rede for egne rettigheter og konsekvenser når en arbeider på Internett og publisering av eget materiale
  • lokalisere og dokumentere oversikt over geografiske hovedtrekk i verden og sammenligne forskjellige land og regioner
  • fortelle om naturgrunnlaget med vekt på jordas indre og ytre krefter, luftmassenes bevegelse, vannets kretsløp, vær, klima og vegetasjon og drøfte sammenhenger mellom natur og samfunn
  • selvehit man viiddis Sápmi lea, ja mo nationálastáhtaid ráját ja hálddašanráját juhket guovlluid
  • selvehit sámi eanadatnamahusaid ja sámi báikenamaid
  • vurdere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljø og samfunn og konflikter dette kan skape lokalt og globalt
  • gjøre rede for befolkningers størrelse, struktur og vekst og drøfte befolkningsutvikling og flytting i nyere tid, inkludert urbanisering
  • forklare og drøfte variasjoner i levekår i forskjellige deler av verden og sammenligne og vurdere de store forskjellene mellom fattige og rike
  • drøfte premisser for bærekraftig utvikling

Samfunnskunnskap

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, gjennomføre og presentere problemorienterte samfunnsfaglige undersøkelser og vurdere arbeidsprosess og resultater
  • finne fram til og presentere aktuelle samfunnsspørsmål, skille mellom meninger og fakta, formulere argumenter og drøfte spørsmålene
  • legge en plan for å starte og drive en bedrift ut fra undersøkelse av grunnlaget for denne
  • analysere utviklingen av rusmiddelbruk og røyking i Norge og reflektere over holdninger til rusmiddel
  • samtale om forholdet mellom kjærlighet og seksualitet i lys av kulturelle og religiøse normer
  • beskrive utviklingen av forbruksmønsteret i Norge og redegjøre for forbrukeres rettigheter
  • forklare hva holdninger og fordommer er og drøfte muligheter og utfordringer i flerkulturelle samfunn
  • utforske hva som kreves for at samfunn skal kunne bestå og sammenligne to eller flere samfunn
  • guorahallat árbevirolašmáhtu ja ságaškuššat mo árbevirolašmáhttu sáhttá fievrreduvvot ođđaáigásaš oktavuođaide
  • gjøre rede for politiske institusjoner i Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge og sammenligne disse med institusjoner i andre land
  • gi eksempler på og drøfte demokrati som styreform, gjøre rede for politisk innflytelse og maktfordeling i Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie og bruke digitale kanaler for demokratiutøvelse
  • diskutere årsaker til og følger av kriminalitet, og forklare hvordan rettsstaten fungerer ut fra hvordan et aktuelt lovbrudd er blitt behandlet
  • válddahit norgga ekonomiija váldoiešvuođaid ja mo dat lea čadnon globála ekonomiijii
  • gjøre rede for grunnleggende menneskerettigheter og drøfte betydningen av at disse blir respektert

Side 8 Av 10

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!