Læreplanen er utgått!

Læreplan i samfunnsfag, samisk plan (SAF2-01)

Etter 7. årstrinn

Historie

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke begrepet periode og vise sammenhenger mellom fortid og nåtid ved å plassere en rekke historiske hendelser i en tidslinje
  • presentere historiske hendelser gjennom å lage fortellinger om samme hendelse, sett fra ulike ståsteder
  • utforske ulike kilder, illustrere hvordan de kan gi ulik informasjon om fortida, og forklare hvordan historikere bruker dem til å lage historiske fremstillinger.
  • selvehit sámi siidaservodaga
  • presentere hovedtrekk ved samfunnsutviklingen i Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge fra 800-900- tallet til slutten av 1700-tallet og gjøre nærmere rede for koloniseringen av Sápmi/Sábme/Saepmie, dvs. ulike nabogruppers etablering av permanent bosetting
  • gjøre rede for hvilke nasjonale minoriteter som finnes i Norge og fortelle om hovedtrekk ved minoritetenes historie og levekår
  • lage visuelle framstillinger av to eller flere tidlige elvekulturer gjennom bruk av digitale verktøy
  • undersøke greske og romerske samfunn i antikken og finne eksempler på hvordan deres kultur har påvirket vår egen
  • gjøre rede for sentrale trekk ved tidsepokene middelalder, renessanse og opplysningstid i Europa og diskutere grunner til tidsinndelingen
  • bruke historiske kart og gjenskape oppdagelsesreiser som europeere gjorde, beskrive kulturmøter, og samtale om hvordan de forskjellige kulturene opplevde møtet

Geografi

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese og bruke papirbaserte og digitale kart og lokalisere geografiske hovedtrekk i eget fylke, nabofylkene, Sápmi/Sábme/Saepmie, Norge, Europa og andre verdensdeler og gjøre rede for samiske stedsnavn
  • registrere og ordne spor etter istiden på hjemstedet og beskrive istidens betydning for landskapsdannelse og landet som helhet
  • čilget luondduriggodagaid, ealáhusaid, ássama ja eallinvuogi oktavuođaid
  • sammenligne og påvise likheter og forskjeller mellom land i Europa og land i andre verdensdeler
  • fortelle om regnskog, grasslette, ørken og andre landskapstyper og beskrive hvordan mennesker gjør seg nytte av dem, og gjøre rede for samiske benevnelser
  • forklare hvordan produksjon og forbruk kan føre til ødeleggelse av økosystemer og forurensning av jord, vann og luft, og drøfte hvordan dette kan hindres og repareres
  • forklare hvordan vi i bruker ressurser fra andre steder i verden
  • registreret báhtareddjiid báhtaremiid, čilget manne muhtumat šaddet ruovtturiikkaineaset báhtarit, ja ságaškuššat mo lea boahtit amas riikii báhtareaddjin
  • planlegge og presentere reiser til Europa og andre verdensdeler ved å bruke digitale verktøy

Samfunnskunnskap

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • velge et tema, forme spørsmål og kaste lys over dem ved å bruke ulike kilder
  • forklare hvordan informasjon fra massemedier og kommersiell påvirkning kan ha innflytelse på forbruksvaner
  • samtale om variasjon i seksuell orientering i tilknytning til kjærlighet, samliv og familie
  • beskrive roller i sin egen hverdag og undersøke hvilke forventninger som knytter seg til rollene
  • drøfte spørsmål knyttet til bruk og misbruk av tobakk og ulike rusmidler og reflektere over holdninger til rusmiddel
  • selvehit mii servodat lea, ja reflekteret manne olbmot servet oktii servodahkan
  • forklare forskjeller mellom å leve i et demokrati og i et samfunn uten demokrati og beskrive de viktigste maktinstitusjonene i det samiske og det norske samfunnet
  • samtale om hva som forbindes med identitet og kultur, gjenkjenne kulturelle uttrykk og lage en visuell presentasjon av dem
  • beskrive hovedtrekk ved dagens samiske samfunn og diskutere former for revitalisering
  • gjøre rede for en aktuell konflikt og drøfte forslag til løsning
  • beskrive det internasjonale urfolkssamarbeidet og gi eksempler på hvordan Norge deltar i internasjonalt samarbeid gjennom FN og andre organisasjoner

Side 7 Av 10

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!