Etter nivå 3
Lytte og tale
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lytte til andre og gi respons til medelever under framføringer
- bruke språket i samtale og diskusjon med andre og vise respekt for deres standpunkter og meninger
- gjengi hovedinnholdet i dramatiserte eller illustrerte muntlige framstillinger, noveller eller fortellinger
Lese og skrive
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke varierte strategier for lesing
- lese litterære tekster i ulike sjangere
- skrive sammendrag av fagtekster
- strukturere og skape sammenheng i egne tekster
- finne litteratur og stoff til egne skrive- og arbeidsoppgaver
- tolke og bruke grafiske presentasjoner av tall og andre data
Språklæring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- reflektere over egen erfaring med ulike læringsstrategier
- reflektere over sammenhengen mellom morsmålsopplæringen og opplæring i norsk
- reflektere over og gi eksempler på hvordan ord og bilde virker sammen i ulike medier
- drøfte hvordan ulike kommunikasjonsstrategier brukes
Språk og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samtale om språklige bilder i morsmålet
- fortelle om kjente personer, steder og begivenheter av betydning for morsmålet
- drøfte hvordan språk brukes forskjellig i ulike sosiale sammenhenger
- drøfte hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper
Side 7 Av 8