Læreplan i morsmål for språklige minoriteter (NOR8-01)

Etter nivå 2

Lytte og tale

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gi uttrykk for egne tanker, følelser og opplevelser
  • lytte til andre og gi respons på andres fortellinger, beskrivelser og beskjeder
  • samtale med og stille spørsmål til medelever om faglige emner og hendelser i hverdagen
  • samtale om innholdet i filmer, dataspill, litterære tekster eller teaterstykker
  • forklare og bruke faglige ord og begreper

Lese og skrive

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese ulike typer tekster med forståelse av innholdet
  • lese og forstå enkle tabeller og grafiske framstillinger
  • gjengi med egne ord informasjon fra fagtekster
  • strukturere egne tekster med overskrift, innledning og avslutning
  • skrive sammensatte tekster, fortellinger og brev
  • foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke ordbøker og digitale hjelpemidler

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gi eksempler på morsmålets språkstrukturer og sammenligne disse med norsk
  • samtale om hvordan man uttrykker seg i ulike sosiale sammenhenger
  • beherske noen strategier for å forstå og lære nye ord og begreper
  • gi eksempler på kommunikasjonsstrategier
  • bruke egne erfaringer til å snakke om forskjeller og likheter mellom eget morsmål og norsk
  • beskrive og vurdere egen framgang med å lære morsmålet

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • samtale om levesett, tradisjoner, omgangsformer og skikker, og språkets rolle i sammenheng med dette
  • forklare hvordan ordvalg, stemmebruk og kroppsspråk kan uttrykke forskjellige holdninger
  • samtale om hvordan ulike høflighetsuttrykk blir brukt

Side 6 Av 8

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!