- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 – studieforberedende program og Vg2 – yrkesfaglig utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram
- Etter påbygning til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Vurdering
Etter 2. årstrinn
Muntlig samhandling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- leke, improvisere og eksperimentere med håndform, rytme, bevegelse, tegn og meningsbærende elementer
- uttrykke sine egne følelser og meninger
- fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer
- samtale om hvordan valg av tegn, ansiktsuttrykk og kroppsspråk skaper ulik mening i tegnspråktekster
- lytte og gi respons til andre i samtaler og under framføringer
- delta aktivt i samtaler i små og store grupper
- samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger
Tegnspråktekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- forstå og samtale om innholdet i enkle tegnspråktekster
- lage enkle tekster på tegnspråk
- arbeide kreativt med tekstskaping på tegnspråk
- uttrykke sine egne tekstopplevelser gjennom tegnspråk, tegninger, bilder og bevegelse
Språk og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samtale om likheter og forskjeller i ulike teksttyper
- bruke et håndalfabet
- forbinde bokstavene i håndalfabetet med de skriftlige symbolene
- forbinde talltegn med tallbegreper
- samtale om steds- og persontegn og diskutere opprinnelse til slike tegn
Side 6 Av 14