- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Kompetansemål etter 2. årstrinn
- Kompetansemål etter 4. årstrinn
- Kompetansemål etter 7. årstrinn
- Kompetansemål etter 10. årstrinn
- Kompetansemål etter1T – Vg1 studieførebuande utdanningsprogram
- Kompetansemål etter 1P – Vg1 studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter 1T-Y – Vg1 yrkesfaglige utdanningsprogram
- Kompetansemål etter 1P-Y – Vg1 yrkesfaglige utdanningsprogram
- Vurdering
Kompetansemål etter 2. årstrinn
Tall
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- telle til 100, dele opp og bygge mengder opp til 10, sette sammen og dele opp tiergrupper opp til 100 og dele tosifrete tall i tiere og enere
- bruke tallinja til beregninger og til å vise tallstørrelser
- gjøre overslag over mengder, telle opp, sammenligne tall og uttrykke tallstørrelser på varierte måter
- utvikle, bruke og samtale om varierte regnestrategier for addisjon og subtraksjon av tosifrete tall og vurdere hvor rimelige svarene er
- doble og halvere
- gjenkjenne, samtale om og videreføre strukturer i enkle tallmønster
Geometri
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjenkjenne og beskrive trekk ved enkle to- og tredimensjonale figurer i forbindelse med hjørner, kanter og flater, og sortere og sette navn på figurene etter disse trekkene
- gjenkjenne, bruke og samtale om speilsymmetri i praktiske situasjoner
- lage og utforske geometriske mønster, både med og uten digitale verktøy, og beskrive dem muntlig
Måling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- måle og sammenligne størrelser som gjelder lengde og areal, ved hjelp av ikke-standardiserte og standardiserte måleenheter, beskrive hvordan og samtale om resultatene
- nevne dager, måneder og enkle klokkeslett
- gjenkjenne norske mynter og sedler opp til 100 og bruke dem i kjøp og salg
Statistikk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samle, sortere, notere og illustrere data med tellestreker, tabeller og søylediagrammer, og samtale om prosessen og hva illustrasjonene forteller om datamaterialet
Side 6 Av 14