Anbefaler å tilpasse nasjonale prøver i lesing for elever med dysleksi

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdragsbrev 2021-043

Forutsetninger for en vellykket gjennomføring

For at en gjennomføring skal oppleves vellykket i alle deler av sektor, er det helt nødvendig at informasjonen om eventuelle endringer i retningslinjer er tydelig og at den kommer i tilstrekkelig tid til at elever, skoler og skoleeiere kan forberede seg. Endringen må oppleves som en reell forbedring for de elevene som den gjelder.

Det er viktig å gi tilstrekkelig informasjon om utredningen som ligger til grunn for endringen.

Videre er det en forutsetning for å lykkes at retningslinjene for nasjonale prøver utarbeides i dialog med skoler og skoleeiere som skal bruke dem. Det er viktig at vi beskriver retningslinjene slik at forvaltningen av fritak, tilrettelegging og gjennomføring blir mest mulig likeverdig for elevene og for at resultatene skal bevare høy kvalitet. Her er det vesentlig at det er tydelig hva «betydelige lesevansker» betyr og videre hvem som da skal ha tilgang til bruk av hjelpemidler til opplesing. Vi mener det er viktig å legge til «vedvarende» til «betydelige lesevansker» for å sikre at det er de rette elevene som får bruke hjelpemidler på nasjonale prøver. Dette er i tråd med Dysleksi Norges betegnelse, og de viser til at det er viktig å vite hvilke elever som faktisk har dette behovet og hvilke elever som har andre utfordringer som påvirker lesingen.

Vi vil samarbeide med statsforvalterne for å sikre tydelige rammer og god informasjon og veiledning ut til skoler og skoleeiere.