Høyt presterende elever blir oftere mobbet

Høyt presterende elever vurderer læringsmiljøet som dårligere enn det andre elever gjør, viser en analyse av elevundersøkelsene for 2013 og 2014. 

Resultatene viser at elever med karakteren 6 i både norsk hovedmål skriftlig, matematikk, samfunnsfag og naturfag, er en sårbar gruppe for mobbing og andre krenkelser.

I overkant av 7 prosent av disse elevene oppga i 2014 at de blir mobbet. Det er betydelig større andel sammenlignet med øvrige elever som gjør det bra. I underkant av 2 prosent av elevene med karakter 5-6 i fagene, svarer at de blir mobbet. Også sammenliknet med de lavt presterende elevene, blir de høyt presterende elevene oftere mobbet.

 

2013

2014

Karakter under 3

6,87

6,45

Karakter 3-4

3,95

3,55

Karakter 4-5

2,62

2,30

Karakter 5-6

2,02

1,79

Karakter 6 i alle fire fag

8,24

7,28

TABELL: Andel elever som blir mobbet på skolen, fordelt på karaktergrupper for fagene norsk hovedmål skriftlig, matematikk, samfunnsfag og naturfag.

Det er større variasjon i hvordan høyt presterende elever svarer, enn de øvrige gruppene.

NTNU Samfunnsforskning, som har gjennomført analysen, skriver at resultatene indikerer at skoler og lærere bør være oppmerksomme på situasjonen til høyt presterende elever og huske på at tilpasset opplæring gjelder alle.

Analysen viser at forskjellene i elevenes opplevelser av læringsmiljøet er mer preget av hvilken klasse de går i enn av hvilken skole de går på.

Om analysen

Det er NTNU Samfunnsforskning har gjennomført analysen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Analysen er gjort i forbindelse med at Jøsendalutvalget har fått i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å vurdere hvordan norsk skole bedre kan ta vare på høyt presterende elever.

Om Elevundersøkelsen

  • En årlig nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og trives på skolen
  • Obligatorisk for 7. trinn, 10. trinn og vg 1. Frivillig å delta for øvrige trinn
  • Gir lærere og rektorer informasjon om hva elevene utsettes for, slik at de kan følge opp med riktige tiltak for å gjøre skolehverdagen bedre
  • Utdanningsdirektoratet er ansvarlig for gjennomføringen av undersøkelsen, mens NTNU Samfunnsforskning er ansvarlig for analysene og rapporteringen