Evaluering av mobbeombud

I 2014 ble det innført en prøveordning med mobbeombud i fire fylkeskommuner. Målet med prøveordningen var å bidra til at elever i større grad skulle få ivaretatt sine rettigheter til et godt psykososialt miljø. Telemarksforskning har evaluert prøveordningen med mobbeombud. 

Økt kompetanse i mobbeforebygging

Det å øke kunnskapen om mobbing og forebyggende arbeid, samt kompetanse om håndtering hos skoleledelse og lærere har stått sentralt i mobbeombudenes arbeid. Mobbeombudene kan vise til konkrete forbedringer i skolenes arbeid med mobbeforebygging, som for eksempel økt kompetanse hos Elevinspektørene og styrking av internkontrollsystemer. Mobbeombudene kan også vise til oppbygging av annen type kapasitet for å håndtere vanskelige situasjoner som kompetanseheving hos PPT og kunnskap om hvordan det kommuniseres på nett. Mobbeombudene benytter ofte konkrete mobbesaker som en inngang til å bistå skolene til å etablere bedre rutiner for mobbeforebygging

Ansvar for hele utdanningsløpet

I evalueringen ble det tydelig at mobbeombudet må ha ansvar for hele utdanningsløpet fordi mobbing foregår på alle trinn i utdanningsløpet. I prøveperioden ble det også registrert et økende antall henvendelser fra grunnskoler. Det er et tydelig behov for å starte det mobbeforebyggende arbeidet i tidlige alder.

Forankring hos ledelsen 

Mobbeombudene må ha en tydelig forankring i ledelsen for å sikre økt kompetanse om mobbeforebygging og utvikling av et godt psykososialt skolemiljø. Bare på den måten kan mobbeombudene reelt sett gjøre det de ønsker: å gjøre andre bedre til å forhindre mobbing.

Mobbeombudet bør være uavhengig

I rapporten konkluderes det med at mobbeombudenes bør plasseres på rådmann/fylkesmannsnivå. En plassering av mobbeombudene hos Fylkesmannen gir rom for å omfatte hele utdanningsløpet, samtidig som uavhengigheten til skoleeier sikres.