Sluttrapport

Fremmedspråk på 6. og 7. trinn motiverer til språklæring

Elever som har fått lære fremmedspråk allerede på barnetrinnet er motiverte til å lære mer språk. Dette viser evalueringen etter at 71 skoler har prøvd ut fremmedspråk på 6. og 7. trinn.

Elevene fortsetter med fremmedspråk

Tidlig kontakt med fremmedspråk er motiverende for videre språklæring. Etter to år med forsøk uttrykker skoleeiere, ledere, foreldre, 1700 elever og 130 lærere ved 71 skoler stor entusiasme for innføring av faget på barnetrinnet. Nesten 83 prosent av elevene har valgt å fortsette med fremmedspråk på ungdomstrinnet.

Praktisk undervisning gir mestring

Tidlig start og praktisk tilnærming i undervisningen bidrar til mestring og glede i språklæringen. Elevene i forsøket er åpne, motiverte, nysgjerrige og lærevillige. De synes språk er morsomt, gleder seg til timene og til å fortsette med faget ungdomsskolen. Alle kan hevde seg på læringsarenaen, både sterke og svakere elever, jenter og gutter.

To ulike modeller for opplæringen

Læreplanen for forsøksfaget åpner for to opplæringsmodeller: progresjonsmodellen og introduksjonsmodellen. Tilgjengelig lærerkompetanse, tidligere erfaringer og tidspress har påvirket valg av modell. De fleste skolene har valgt progresjonsmodellen.

Aktivitetsrettet undervisning

Læreplanområdene kommunikasjon og dialog på målspråket, målspråkkultur og språklæring er nedprioritert til fordel for en undervisning som i stor grad er preget av fysisk aktivitet, sang, lek, høytlesing og bruk av morsmålet. Det er liten bruk av meningsfulle språkbrukssituasjoner som er kjente og naturlige for elevene. Mange lærere hevder at sterk aktivitetsretting bidrar til å opprettholde elevenes motivasjon og orden i klasserommet.

Flere har trukket seg underveis

Fagets plassering på timeplanen, stor grad av frivillighet for elevene og gruppestørrelse har bydd på utfordringer når det gjelder elevmotivasjon og deltakelse. 600 elever har trukket seg fra forsøket underveis, mange etter å ha bestemt seg for valg av språk på ungdomstrinnet. Undervisningen har ofte foregått etter ordinær skoledag. Det har vært en utfordring å opprettholde elevenes motivasjon etter at andre elever går hjem.

Hva må til for å lykkes med fremmedspråk på barnetrinnet?

Fremmedspråk på barnetrinnet kan gjennomføres, men krever lokal fleksibilitet, forankrede og gjennomførbare modeller, lærere med høy språklig og didaktisk kompetanse og kompetanse i mange språk. Kompetanse i språklæring generelt, målspråklandenes litteratur og kultur, bruk av digitale medier, tilgang på god didaktisk skolering på forhånd og underveis, plassering på timeplanen og samarbeid mellom barne- og ungdomsskolen er noen av elementene som bør være på plass før en eventuell innføring av fremmedspråk som fag på barnetrinnet.