Erfaringer og vurderinger av eksamen våren 2012 og 2013

9. Nye eksamensordninger

Utdanningsdirektoratet arbeider kontinuerlig med å videreutvikle våre eksamensordninger, og bruker innspill fra for eksempel evalueringer, fagmiljøer og sensorer i dette arbeidet. Vi er nå i ferd med å endre  eksamensordningen i tre fag, i samfunnsøkonomi 2, fremmedspråk nivå 1 og matematikk, jf. vårt brev til KD 19. desember 2011.

9.1 Samfunnsøkonomi 2

Fra våren 2013 blir sentralt gitt skriftlig eksamen i samfunnsøkonomi gjennomført som en todelt eksamen, hvor del én er uten hjelpemidler. Bakgrunnen for denne endringen er at vi våren 2011 evaluerte eksamen i samfunnsøkonomi 2. ILS og Rambøll sto for evalueringen og anbefalte direktoratet å vurdere en todelt eksamensordning (en del uten hjelpemidler og en del med alle hjelpemidler tillatt), hovedsakelig på bakgrunn av det de beskriver som en for lav kompleksitet i læreplanen. Undersøkelsen viste også at dagens eksamensordning har lav oppslutning blant lærere og sensorer i dette faget.

Etter en nærmere vurdering besluttet direktoratet å endre eksamensordningen i samfunnsøkonomi 2, og i mars 2012 ble det sendt ut to eksempeloppgaver med en todelt modell til alle skoler, med oppfordring om å gi tilbakemelding. Tilbakemeldingene viste at de fleste er svært positive til en ny eksamensordning og til eksempeloppgavene.

9.2 Fremmedspråk nivå 1

Som beskrevet i brev til Kunnskapsdepartementet 19. desember 2011, har Utdanningsdirektoratet besluttet å endre eksamensordningen i fremmedspråk nivå 1. Bakgrunnen er at dagens eksamensordning gjør faget mer akademisk enn det læreplanen tilsier. Det er etter direktoratets vurdering ikke hensiktsmessig med en femtimers skriftligeksamen for elver på dette nivået i fremmedspråk. Kunnskapsdepartementet har gitt sin tilslutning til endringen i brev av 13. januar 2011.

Vårt forslag er at læreplanen endres slik at eksamensordningen for fremmedspråk nivå I i videregående opplæring både for elever og privatister endres fra en femtimers skriftlig eksamen til en kombinert skriftlig-muntlig eksamen. Forslaget til justert læreplan vil bli sendt på høring i løpet av januar 2013. Samtidig vil vi sende på høring et forslag til endring i § 3-30 i forskrift til opplæringsloven, slik at den nye eksamensformen forskriftsfestes.

Utdanningsdirektoratet nedsatte en arbeidsgruppe i desember 2011 som har gitt oss råd om faglig innhold og hensiktsmessige rammer for en ny eksamensordning for fremmedspråk nivå I. På bakgrunn av arbeidsgruppens anbefalinger ble det utarbeidet eksempeloppgaver i fransk, spansk og tysk med tilhørende vurderingsveiledning og tilbakemeldingsskjema for lærere. Oppgavene ble publisert på våre hjemmesider i september 2012.

Endringen er planlagt å tre i kraft fra 1. august 2013 og vil gjelde fra og med opplæringsåret 2013-2014. Første eksamen etter den nye ordningen blir våren 2014.

9.3 Matematikk

Utdanningsdirektoratet har foreslått å justere eksamensordningen for matematikk. Forslaget innebærer å innføre nye minstekrav til bruk av digitale verktøy på eksamen i samsvar med krav i læreplanen. I tillegg er eksamenskodene i teoretisk matematikk og programfag matematikk i videregående opplæring foreslått endret ved at del 1 av eksamen skal vare i 3 timer, mens del 2 skal vare i 2 timer. Bakgrunnen for endringen er det gjort rede for i Utdanningsdirektoratets brev til Kunnskapsdepartementet av 19. desember 2011.

På våre hjemmesider har vi publisert eksempeloppgaver på forslagene til ny eksamen i matematikk, og har bedt skolene gi oss tilbakemeldinger på oppgavene før 28. februar 2013. Endringene vil etter planen tre i kraft fra skoleåret 2014-2015.