Erfaringer og vurderinger av eksamen våren 2012 og 2013

4. Vurderte elevsvar

Utdanningsdirektoratet har publisert vurderte elevsvar i norsk på 10. trinn og på Vg3 i videregående opplæring. Dette er ment som veiledningsressurser for lærere som støtte i underveis- og sluttvurderingen, og for å få en mer lik vurderingspraksis i fag. Til de vurderte elevsvarene har vi også beskrevet begrunnelsene for de ulike karakterene, i tillegg til en generell informasjon om vurdering i norskfaget. Bakgrunnen for dette arbeidet var de svært gode tilbakemeldingene vi har fått på de vurderte elevtekstene som brukes i sensorskoleringen til hver eksamen. Sensorskolering er et av våre viktigste virkemidler for å kvalitetssikre sensuren til sentralt gitt eksamen. På sensorskoleringene er vi opptatt av aktivt å jobbe med tolkningsfellesskap. Det vil si at alle sensorer, med utgangspunkt i styringsdokumenter som læreplan, lov og forskrift, gjør så like vurderinger som mulig av den kompetansen elevene viser i eksamensbesvarelsene. På sensorskoleringene gjør vi dette ved å la sensoren jobbe med et utvalg reelle elevbesvarelser, for siden å diskutere hvordan vi vurderer kompetansen de uttrykker.

Mange sensorer har etterlyst tilsvarende kurs også for lærere. Vi mener dette er en god tilnærming til å jobbe med en felles vurderingspraksis. Vi har derfor forsøkt å legge til rette for at skolene og skoleeiere kan gjennomføre tilsvarende kurs eller ha slike diskusjoner i kollegiet. Dette har vi gjort ved å publisere elevsvar fra eksamen med endelige karakterer og kommentarer i norsk for grunnskolen og for Vg3 studieforberedende utdanningsprogram. Vi har nå startet arbeidet med å gjøre dette i andre utvalgte fag.