Lokal kompetanseutvikling og videreutdanning – svar på oppdrag 2023-013

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdragsbrev 2023-013

En helhetlig gjennomgang av kunnskapsgrunnlaget knyttet til etter- og videreutdanningsordningene

Utdanningsdirektoratet har ansvar for å iverksette og følge opp et relativt stort omfang av rapporteringer og evalueringer knyttet til ordningene for etter- og videreutdanning. De enkelte videreutdanningsordningene, inkludert lederutdanningene, har årlige deltakerundersøkelser. Utdanningsdirektoratet utarbeider også statistikk om ordningene.

Det pågår for tiden flere evalueringer av tilskuddsordningene for lokal kompetanseutvikling og Kompetanseløftet, der følgende evalueringsrapporter skal publiseres den kommende tiden:

Desentralisert ordning og oppfølgingsordningen
  • Delrapport 3, Oppfølgingsordningen: Publisering i januar 2024
  • Fagartikkel i ferdig versjon 15. oktober 2023
  • Temanotat 5 Dekomp skole: Publisering ca 27. november 2023.
  • Vitenskapelig artikkel, Oppfølgingsordningen i ferdig versjon 15. januar 2024
Desentralisert ordning yrkesfag
  • Temanotat 6: Utvikling på sentrale indikatorer – publisering 15. april 2024
  • Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag – underveisnotat publiseres august 2023
Kompetanseløftet
  • Delrapport 2: Casestudier fra partnerskapene – publiseres sommer 2023

I tillegg til evalueringsrapporter stilles det spørsmål til eiere og ledere i Spørsmål til Skole-Norge og både statsforvalter og partnerskapene rapporterer årlig.

NOU 2022: 13 understreket at det finnes et godt oppdatert kunnskapsgrunnlag. Samtidig kan det være en utfordring at ordningene har blitt justert relativt hyppig. Det pågår et par følgeevalueringer knyttet til innføring av ordningene, som først på sikt vil kunne si noe om hvorvidt ordningene bidrar til kollektiv kompetanseutvikling i barnehagene og skolene.

Som et ledd i å etablere et nytt og helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling/ etter- og videreutdanning, bør vi gjennomgå og vurdere det framtidige behovet for evalueringer, rapporteringer og statistikk. I denne sammenhengen er det også vesentlig at vi vurderer hvordan det totale omfanget oppleves for sektoren, gitt at det ofte er de samme informantene og respondentene som skal intervjues om og rapportere på ordningene.