Teknologi og forskningslære (TNF01‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter teknologi og forskningslære 2

  • drøfte
    hvordan ulike naturvitenskapelige prosesser og metoder brukes i forsknings- og utviklingsarbeid, og hvordan dette kan bidra til nye kunnskaper, teorier og modeller
  • forklare hvordan og vurdere
    når standardavvik, regresjon, konfidensintervall og t-test kan gi relevant informasjon om et datasett
  • drøfte
    hvordan metodevalg for å samle inn empiriske data har betydning for kvaliteten til og anvendeligheten av dataene
  • gjøre rede for
    hvordan empiriske data kan brukes for å styrke eller forkaste en hypotese
  • vurdere
    og beskrive
    hvordan samarbeid, datautveksling og finansiering påvirker forskningsutvikling
  • planlegge
    , gjennomføre
    og dokumentere
    selvvalgte forskningsprosjekter, og drøfte
    og presentere
    resultatene og hvordan valg av metode kan påvirke resultatene
  • skrive og presentere
    en vitenskapelig artikkel om eget forskningsarbeid, og vurdere
    hvordan budskapet kan påvirkes av presentasjonsform
  • drøfte
    hvilken betydning enkeltpersoner og samfunnsforhold i et historiske perspektiv har hatt for den teknologiske og vitenskapelige utviklingen
  • drøfte
    hvordan teknologi og vitenskapelige tenkemåter kan bidra og har bidratt til paradigmeskifter innenfor naturvitenskapen, og beskrive
    et eksempel på dette
  • drøfte
    etiske problemstillinger knyttet til forskning, naturvitenskap, teknologiutvikling og bruken av teknologi i samfunnet
  • analysere
    og gjøre rede for
    teknologiske tiltak knyttet til ett av FNs bærekraftsmål og vurdere
    hvilke virkninger og konsekvenser tiltakene kan ha

Underveisvurdering

Standpunktvurdering