Duodji (KHV02‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • utforske
    muligheter innenfor duodji-/duodje-/duedtie-teknikker og egnet teknologi for å reparere, bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer
  • sanke og bearbeide naturmaterialer, vite hvor og når materialene kan hentes, og
    bruke
    materialene hensiktsmessig
  • vurdere
    materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon, redesign og gjenbruk, og
    bruke
    ulike verktøy og materialer på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte
  • bruke
    stegvise designprosesser for å duddjot/duodjuhit/vitnesjidh og kunne
    bruke
    samiske fagbegreper i arbeidet
  • visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
  • analysere
    ornamentikk fra et tradisjonelt duodji-/duodje-/duedtie-produkt og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en kunstnerisk prosess
  • reflektere
    over hvordan immateriell kulturarv gjenspeiles i duodji/duodje/duedtie, og eksperimentere med kulturelle referanser i eget skapende arbeid
  • undersøke hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur og gjenstander, og modellere arkitektoniske løsninger som ivaretar ulike behov og interesser
  • utforske
    hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter
  • fordype seg i en visuell uttrykksform og/eller en duodji-/duodje-/duedtie-teknikk,
    utforske
    muligheter gjennom praktisk skapende arbeid og
    presentere
    valg fra idé til ferdig resultat
  • undersøke hvordan dáidda/samisk kunst utfordrer, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid

Underveisvurdering

Standpunktvurdering