Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 7. trinn

  • bruke
    håndverktøy og elektrisk verktøy for å bearbeide og sammenføye i myke og harde materialer på en trygg og miljøbevisst måte
  • undersøke hvordan naturmaterialers egenskaper former funksjonelle og estetiske duodji-/duodje-/duedtie-produkter, og utnytte materialers egenskaper i eget skapende arbeid
  • undersøke og eksperimentere med overskuddsmaterialer
  • undersøke materialene i ulike gjenstander og vurdere
    funksjon, holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk
  • duddjot/duodjuhit/vitnesjidh bruksgjenstander gjennom å bruke
    ulike strategier for problemløsing og kunne bruke
    samiske fagbegreper om duodji-/duodje-/duedtieprosessen
  • tegne form, flate og rom ved hjelp av virkemidler som kontraster, skygge, proporsjoner og perspektiv
  • analysere
    visuelle virkemidler i ulike medier og belyse et aktuelt tema gjennom foto eller infografikk
  • utforske
    og sette ord på hvordan duodji/duodje/duedtie, kunst og arkitektur kommuniserer stemninger, identitet og tilhørighet, og bruke
    symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider
  • presentere
    et mangfold av kles- og duodji-/duodje-/duedtietradisjoner i Sápmi/Sábme/Saepmie, og lage et produkt med inspirasjon fra egen kultur
  • undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier
  • bruke
    programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
  • planlegge
    , dokumentere
    og presentere
    prosesser og produkter ved hjelp av digitale verktøy

Underveisvurdering