Duodji (KHV02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- duddjot/duodjuhit/vitnesjidh med ulike grunnleggende teknikker og håndverktøy og brukesamiske målemetoder
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- undersøke hvordan man i duodji/duodje/duedtie utnytter naturmaterialers egenskaper til å dekke behov og lage enkle bruksgjenstander
- prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer og formidle til andre hvordan man i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø
- gjennomførekunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske
Å gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
muligheter, gjøre valg og lage egne produkterÅ utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- tegne form og dybde ved bruk av virkemidler som overlapping og forminskning
- tolkeog samtale om farger, mønstre, symboler og uttrykk fra dáidda/samisk kunst og duodji/duodje/duedtie, og eksperimentere med disse i eget skapende arbeid
Å tolke er å bygge opp en oppfatning eller forståelse av meningsinnholdet i et fenomen, en praktisk situasjon eller et kunstnerisk uttrykk. Forståelsen bygger ofte på en analyse av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem.
- utforskemangfold i motiver og visuelle uttrykk i samiske, nasjonale og internasjonale kunstverk og lage en digital presentasjon
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- undersøke lavvoens eller gammens tradisjonelle innvendige struktur og lage en modell av en framtidig sosial møteplass
- formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget duodji/duodje/duedtie på 3. og 4. trinn når de prøver ut duodji-/duodje-/duedtie-teknikker, digitale verktøy og visuelle uttrykk og deltar i skapende prosesser. Videre viser og utvikler de kompetanse når de samtaler om hva kunst, gjenstander og bygninger forteller om menneskers tilhørighet, identitet og behov.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte praktiske oppgaver og dialog om eget skapende arbeid i materialer. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i duodji/duodje/duedtie . Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere, når det gjelder både prosess og produkt. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i idéutvikling, problemløsing i materialer, visuell formidling og samtale om duodji/duodje/duedtie og kulturuttrykk.