Geofag (GFG01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter geofag X
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede forvekselvirkninger mellom de ulike jordsystemene og hvordan disse kan påvirke geosfæren og hydrosfæren
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- gjøre rede forbevegelser i jordas indre og hvilke konsekvenser de har for jordskorpa og jordoverflaten
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- utforskeulike mineralgrupper, bergartsgrupper og sedimenter, og tolke
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
hvor de passer inn i bergartssyklusenÅ tolke er å bygge opp en oppfatning eller forståelse av meningsinnholdet i et fenomen, en praktisk situasjon eller et kunstnerisk uttrykk. Forståelsen bygger ofte på en analyse av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem.
- utforskeberggrunn, løsmasser og jordarter lokalt, og tolke
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
observasjonene for å beskriveÅ tolke er å bygge opp en oppfatning eller forståelse av meningsinnholdet i et fenomen, en praktisk situasjon eller et kunstnerisk uttrykk. Forståelsen bygger ofte på en analyse av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem.
områdets geologiske historie og betydning for lokale ressurserÅ beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- sammenligneulike landformer og gjøre rede for
Å sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
hvordan de dannes og endres under påvirkning av jordsystemene og menneskelig aktivitetÅ gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- gjøre rede fordet hydrologiske kretsløpet med vekt på ferskvann og utforske
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
og presentereÅ utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
hvordan det påvirkes av menneskelig aktivitetÅ presentere er å vise, forklare og legge frem et faglig emne eller et produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med en presentasjon er å gjøre emnet eller produktet tilgjengelig for andre. Presentere kan også bety å illustrere og å demonstrere.
- utforskeen naturfare knyttet til geosfæren eller hydrosfæren i et bestemt geografisk område og vurdere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
risiko ved hjelp av modelleringÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i geofag X. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de bruker fagteori og modeller til å utforske og se sammenhenger i og mellom jordsystemene og i ulike geofaglige problemstillinger. Elevene viser og utvikler også kompetanse gjennom å samle inn data fra feltarbeid, modeller og tekster. Videre viser og utvikler elevene kompetanse ved å bearbeide og visualisere innsamlede data og presentere og reflektere over resultater og funn.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å tilrettelegge for ulike arbeidsmåter som utfordrer elevene til å utforske aktuelle geofaglige problemstillinger. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i geofag X, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle sin kompetanse i geofag X og bruke kompetansen i kjente og ukjente situasjoner.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter geofag X. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i geofag X basert på kompetansen eleven har vist av innsikt i og forståelse av jorda som system og menneskets rolle i jordsystemene. Standpunktvurderingen skal også være basert på kompetansen eleven har vist i og gjennom praktisk arbeid, og ved å bearbeide data og reflektere over resultater fra dette.