Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 4. trinn

  • utforske ulike ordbøker og hvordan de kan brukes i språklæring
  • bruke teknologi til å utforske språket og samhandle med andre
  • utforske det engelske alfabetet og bruke munnformer i varierte lek og/eller sangaktiviteter og språklæringsaktiviteter
  • oppfatte og forstå ord og uttrykk i tilpassede tekster
  • bruke noen vanlige tegn/småord, høflighetsuttrykk og enkle fraser og setninger for å få hjelp til å forstå og bli forstått
  • delta i samtaler om egne og andres behov, følelser, dagligliv og interesser og bruke samtaleregler
  • oppdage og leke med ord og uttrykk som er felles for engelsk og andre språk eleven kjenner til
  • uttrykke seg i fortid, nåtid og fremtid med de vanligste verbene og identifisere ordklasser i tilpassede tekster
  • følge enkle regler for rettskriving og setningsstruktur
  • lese og forstå tekster med lydrette ord og kjente og ukjente ordbilder
  • lese og forstå betydningen av kjente og ukjente ord, fraser og setninger ut fra sammenhengen i selvvalgte tekster
  • lese og samtale om innhold i ulike typer tekster, inkludert billedbøker
  • skrive enkle tekster som uttrykker tanker og meninger
  • samtale om noen sider ved ulike levemåter, tradisjoner og skikker for talespråklige og tegnspråklige i den engelskspråklige verden og i Norge
  • tilegne seg tegn/ord, fraser og kulturell kunnskap gjennom engelskspråklig litteratur og barnekultur

Underveisvurdering