Engelsk for elever med tegnspråk (ENG02‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruketeknologi for å oppleve språket via autentiske språkmodeller og samtalepartnere
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- utforskeog
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
brukegrunnleggende munnformer, språklyder og stavelser i ordÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- koble språklyder til bokstaver og stavemønstre og trekke bokstavlyder sammen til ord
- utforskedet engelske alfabetet, og gjenkjenne håndalfabetet på BSL og ASL i lek og/eller sangaktiviteter
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- oppdage høyfrekvente ord og fraser i ulike typer tekster
- stille og svare på enkle spørsmål, følge enkle instruksjoner ogbrukenoen høflighetsuttrykk
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- delta i innøvde dialoger og spontane samtaler om egne behov og følelser, dagligliv og interesser
- oppdage ord som er felles for engelsk og andre språk eleven kjenner til
- oppfatte, lese og samtale om innhold i enkle tekster, inkludert billedbøker
- lese og eksperimentere med å skrive kjente ord, fraser og enkle setninger
- tilegne seg tegn/ord og kulturell kunnskap gjennom engelskspråklig barnelitteratur og barnekultur
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i engelsk for elever med tegnspråk på 1. og 2. trinn når de utforsker og bruker språket i kommunikasjon, lek og samtaler. De viser og utvikler også kompetanse når de forstår og gjør seg forstått på engelsk. Læreren skal bruke en hensiktsmessig språkmodalitet for å gjøre det engelske språket tilgjengelig for elevene.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å ta i bruk varierte strategier og læringsressurser for å utvikle elevenes leseferdigheter og muntlige og skriftlige ferdigheter. Læreren skal la elevene være aktive, leke, utforske og bruke sansene sine i varierte opplevelser av innlæringen av språket. Elevene skal få oppleve at det å prøve seg fram alene og sammen med andre er en del av det å lære et språk. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i engelsk og om valg av språkmodalitet. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i å forstå og gjøre seg forstått på engelsk, muntlig og skriftlig.