Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående
    • Private barnehager
    • Private skoler
    • Voksenopplæring
    • SFO
    • Kulturskolen
    • Folkehøgskoler

    • Rammeplan og støttemateriell
    • Barnehagemiljø
    • Omsorg
    • Lek
    • Læring
    • Læreplanverket
    • Tilpasset opplæring
    • Vurderingspraksis
    • Skolemiljø
    • Opplæring i bedrift
    • Fravær
    • Barn og unge fra Ukraina
    • Minoritetsspråklige og flyktninger
    • Spesialpedagogikk
    • PP-tjenesten (PPT)
    • Samisk
    • Nasjonale minoriteter

    • Eksamen - oversikt
    • Finn eksamensoppgaver
    • Administrere eksamen
    • Forberede og ta eksamen
    • Muntlig eksamen
    • Privatisteksamen
    • Prøver - oversikt
    • Nasjonale prøver
    • Kartleggingsprøver
    • Vitnemål og kompetansebevis
    • Realkompetansevurdering

    • Arbeid med kvalitet og kompetanse
    • Sikkerhet og beredskap
    • Ståstedsanalyser
    • Læremidler
    • Samarbeid med andre
    • Videreutdanning
    • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
    • Kompetansepakker
    • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering i skolen
    • Kunstig intelligens i skolen
    • Mobiler og smartklokker i skolen

    • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
    • Statistikk
    • Finn forskning og statistikk
    • Systemer for datainnsamling
    • Internasjonale studier
    • Barnehagefakta
    • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Vetuva
    • Spørsmål til Skole-Norge
    • Spørsmål til Barnehage-Norge
    • Utdanningsspeilet
    • Alle brukerundersøkelser
    • Elevundersøkelsen
    • Lærlingundersøkelsen
    • Foreldreundersøkelsen i skole
    • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Lærerundersøkelsen

    • Barnehage – oversikt regelverk
    • Opplæring – oversikt regelverk
    • Spesielt for private skoler
    • Maler
    • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn - oversikt
    • Melde bekymring
    • Tilskudd – oversikt
    • Tilskuddssatser
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplanar
  • Engelsk
  • Om faget
  • Fagrelevans og sentrale verdiar

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplanar
  • Engelsk
  • Om faget
  • Fagrelevans og sentrale verdiar

Engelsk (ENG01‑04)
Fagrelevans og sentrale verdiar

Denne læreplanen er ikkje lenger gyldig.

  • Gjeldande engelsk (ENG01‑05)
  • Bokmål
  • Nynorsk
  • Davvisámegiella
  • English
  • Julevsámegiella
  • Åarjelsaemiengïelese
  • Læreplan i Engelsk (ENG01‑04) - Nynorsk, PDF
  • Læreplan i Engelsk (ENG01‑04) - Nynorsk, Word
Til overordna del

  • Forsida av læreplanen
    • Fagrelevans og sentrale verdiar
    • Kjerneelement
    • Tverrfaglege tema
    • Grunnleggjande ferdigheiter
    • 2. trinn
    • 4. trinn
    • 7. trinn
    • 10. trinn
    • Vg1 YF
    • Vg1 SF
  • Vurderingsordning
  • Gyldigheit og innføring
  • Fagkodar
  • Timetal
  • Fag- og timefordeling

  • Logg inn
  • Hva er dette?

Engelsk er eit sentralt fag for kulturforståing, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling. Faget skal gi elevane eit grunnlag for å kommunisere med andre lokalt og globalt, uavhengig av kulturell og språkleg bakgrunn. Engelsk skal bidra til å utvikle den interkulturelle forståinga elevane har av ulike levemåtar, tenkesett og kommunikasjonsmønster. Faget skal førebu elevane på ei utdanning og eit samfunns- og arbeidsliv som stiller krav om engelskspråkleg kompetanse i lesing, skriving og munnleg kommunikasjon.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringa. Gjennom arbeidet med faget skal alle elevar bli trygge engelskbrukarar slik at dei kan bruke engelsk for å lære, kommunisere og knyte band til andre. Kunnskap om og ei utforskande tilnærming til språk, kommunikasjonsmønster, levemåtar, tenkesett og samfunnsforhold opnar for nye perspektiv på verda og oss sjølve. Faget skal bidra til å utvikle forståinga elevane har av at oppfatninga deira av verda er kulturavhengig. Dette kan opne for fleire måtar å tolke verda på, bidra til å skape nysgjerrigheit og engasjement, og medverke til å førebyggje fordommar. Elevane skal få erfare at det å kunne fleire språk er ein ressurs i skulen og i samfunnet. Læreplanen i engelsk og læreplanen i engelsk for elevar med teiknspråk er likeverdige.

Verdigrunnlaget i opplæringa i overordna del

For faget:

  • Kort om engelsk og engelsk for elever med tegnspråk
  • Aktuelle nettsteder – engelsk

For alle fag:

  • Hvordan bruke læreplanene?
  • Praksisreisen: Inspirasjon fra skolers arbeid med læreplanverket
Førre sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring