Vg2 elenergi og ekom (ELE02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter elenergi og styresystemer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre
Å planlegge innebærer og lage en plan for utførelse av arbeidet som inneholder risikovurdering, dimensjonering og produksjon av arbeidsunderlag
, sette i drift, kontrollere og dokumentereÅ gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
yrkesoppgaver i faget elenergi og styresystemer individuelt og i samarbeid med andre ut fra gjeldende regelverk, normer og teknisk underlag og begrunne valgene som er gjortÅ dokumentere er å vise hva vi har gjort, og gjerne også hvordan og hvorfor. Dokumentasjonen kan ha ulik form og vise kvaliteten på en arbeidsprosess, et produkt eller en tjeneste.
- risikovurdereyrkesoppgaver i faget elenergi og styresystemer og velge trygge og gode arbeidsmetoder og ergonomiske arbeidsstillinger
Å risikovurdere innebærer å identifisere og vurdere farer ved det elektriske anlegget i henhold til forutsatt bruk
- utføre arbeidet i faget elenergi og styresystemer i henhold til interne rutiner for elsikkerhet, personsikkerhet og utføre livreddende førstehjelp
- utarbeide og brukeskjemaer og tegninger i målestokk med normerte symboler i utførelsen av yrkesoppgaver og drøfte
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
digitale verktøy som hjelpemiddel i yrkesutøvelsenÅ drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- utføre systematisk feilsøking og utbedre feil på elektriske anlegg og utstyr ved hjelp av egnede instrumenter og teknisk dokumentasjon
- utføre reparasjon og vedlikehold av elektrisk verktøy og utstyr og vurderemiljøkonsekvenser og lønnsomhet av reparasjonen
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- dimensjonere ledning, kabel og vern ut fra overspenning, selektivitet og belastnings-, kortslutnings- og feilstrømmer og velge materiell på grunnlag av ytre påvirkninger og vurdereegnede tiltak for å ivareta sikkerheten ved feil
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- brukeegnede verktøy, maskiner og materiell i utførelsen av yrkesoppgavene og vedlikeholde og holde orden i eget håndverktøy
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- velge og brukeegnede materialer og metaller i yrkesoppgaver og begrunne valg ut fra mekaniske, kjemiske og termiske egenskaper
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- terminere ulike kabeltyper og elektriske forbindelser, skjøte kabel med tverrsnitt som er større enn 10 mm2, og gjøre rede forhvordan man oppnår gode og varige elektriske forbindelser
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- utføre sluttkontroll av yrkesoppgaver i faget elenergi og styresystemer og vurderemåleresultatet opp mot gjeldende regelverk og beregnede verdier
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- montereto fordelingsanlegg basert på ulike spenningssystemer med vern og utstyr for måling og overvåking av forbruk og beskrive
Å montere innebærer å plassere, feste og tilkoble utstyr, føringsveier og tilhørende kabler
egenskaper og bruksområder for TN-, IT- og TT-nettÅ beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- monterebrukertilpassede installasjoner med ulike effektuttak, belysnings- og varmeanlegg med tilhørende styringssystemer og vurdere
Å montere innebærer å plassere, feste og tilkoble utstyr, føringsveier og tilhørende kabler
løsninger for energieffektiviserende tiltakÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- montereog programmere styringssystemer for kontinuerlig regulering og gjøre rede for
Å montere innebærer å plassere, feste og tilkoble utstyr, føringsveier og tilhørende kabler
komponentenes virkemåte og funksjon og sensorenes måleområde og nøyaktighetÅ gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- montere, programmere og konfigurere styringssystemer for motorer med mulighet for fjernstyring av turtall og dreieretning, foreslå tiltak for å redusere elektromagnetisk støy og gjøre rede for
Å montere innebærer å plassere, feste og tilkoble utstyr, føringsveier og tilhørende kabler
informasjon på motorens merkeskilt og motorens effektivitetsnivåÅ gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- beregne effektfaktoren i anleggets tilførsel, forklare hvilke belastningstyper som påvirker effektfaktoren, og foreslå tiltak for å kompensere den
- montereet mindre anlegg for lokal produksjon og lagring av elektrisk energi med mulighet for nettilkobling og drøfte
Å montere innebærer å plassere, feste og tilkoble utstyr, føringsveier og tilhørende kabler
hvordan dette kan bidra til energibalanse på strømnettetÅ drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- monterestyring av skillebryter og effektbryter med forrigling i fordelingsanlegg, forklare komponentenes og styringens virkemåte og gjøre rede for
Å montere innebærer å plassere, feste og tilkoble utstyr, føringsveier og tilhørende kabler
oppbygning og effektiv drift av et lokalt distribusjonsnettÅ gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- montere, måle, beregne og vurdere
Å montere innebærer å plassere, feste og tilkoble utstyr, føringsveier og tilhørende kabler
kvaliteten på jordingssystem med jordelektrode, utjevningsforbindelser og beskyttelsesledere i elektriske anlegg, installasjoner og utstyrÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- drøftehvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet, og hvordan arbeidslivets lover og avtaler er laget for å ivareta alle ansatteÅ beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- drøfteforebyggende tiltak for brannsikkerhet i elektriske anlegg
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- vurderekvaliteten på utført arbeid og foreslå forbedringer knyttet til estetikk, funksjon og sikkerhet
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- håndtere avfall etter eget arbeid i henhold til gjeldende regelverk, leverandørenes beskrivelser og gjeldende system for internkontroll og drøfteforskjeller på lineær- og sirkulærøkonomi
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i elenergi og styresystemer når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i elenergi og styresystemer. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i elenergi og styresystemer ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i elenergi og styresystemer basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere, dokumentere eget faglig arbeid.