Vg2 datateknologi og elektronikk (DEL02‑03)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter elektroniske kretser og utstyr

  • planlegge
    ,
    gjennomføre
    og
    dokumentere
    yrkesoppgaver i faget elektroniske kretser og utstyr, individuelt og i samarbeid med andre, og begrunne og evaluere valgene som er gjort
  • risikovurdere arbeid på elektroniske kretser og utstyr og utføre arbeidet fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende lover og forskrifter, normer og produsentenes tekniske dokumentasjon
  • utføre arbeid på elektroniske kretser og utstyr i overensstemmelse med regler for elsikkerhet og utføre livreddende førstehjelp
  • gjøre rede for
    elektrostatisk utladning (ESD) og
    gjennomføre
    tiltak for å beskytte elektriske og elektroniske komponenter og elektronisk utstyr mot ESD
  • montere, programmere og sette i drift mikrokontrollerbaserte systemer for innsamling av data og
    beskrive
    den grunnleggende oppbygningen av et mikrokontrollersystem
  • utforske
    trådløse sensorer, og kommunikasjonsprotokoller for disse sensorene og sensornettverk
  • programmere og sette i drift løsninger for tingenes internett (IoT) med utgangspunkt i en funksjonsbeskrivelse og
    beskrive
    grunnleggende IoT-arkitektur
  • montere og sette i drift kraftelektroniske systemer og utstyr for elektronisk styring og spenningsomforming av likespenning og vekselspenning, og simulere og
    beskrive
    virkemåten til disse
  • utføre systematisk feilsøking, reparasjon og testing av elektronisk utstyr ved hjelp av egnede verktøy, måleinstrumenter, programvare og dokumentasjon og
    vurdere
    måleresultater opp mot forventede og beregnede verdier
  • montere og lodde komponenter i elektroniske kretser og utstyr ved hjelp av egnede verktøy og
    beskrive
    funksjonen og virkemåten til kretsene
  • kildesortere avfall etter utført arbeid på elektroniske kretser og utstyr og diskutere klima- og miljøbelastningen av elektronisk utstyr
  • drøfte
    hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og
    beskrive
    plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
  • reflektere
    over betydningen av å mestre et fag og hvordan dette påvirker egen livskvalitet
  • utforske
    robotteknologi, 3D-teknologi, virtuell og utvidet virkelighet og bruk av kunstig intelligens,
    beskrive
    hvordan disse teknologiene kan utnyttes i yrkesutøvelsen, og
    reflektere
    over hva smartteknologi kan bety for samfunnsutviklingen

Underveisvurdering

Standpunktvurdering