Scenisk dans fordypning (DAN04‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter scenisk dans fordypning 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utvikleog forsterke ulike bevegelseskvaliteter i formidling av dans
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
- utforskeog formidle samspill mellom uttrykk, teknikk, intensjon og musikk
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- formidle et dansemateriale med presisjon, scenisk tilstedeværelse, fokus og selvstendighet
- beskriveog
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
brukeulike kreative tilnærminger i kunstneriske prosesser ogÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
vurderevalg i prosessen fram mot det helhetlige resultatetÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- utforskeog
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
reflektereover hvordan dans kan oppleves ulikt i ulike rom og konteksterÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- gi og ta imot respons i kunstneriske prosesser og diskutere betydningen av demokratiske arbeidsprosesser i dans
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i scenisk dans fordypning 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget ved å bidra i helhetlige kunstneriske prosesser og i sceniske visninger. Elevene viser og utvikler også kompetanse ved å integrere dansetekniske ferdigheter i det kunstneriske uttrykket, og ved å ta valg og vurdere koreografiske prosesser. Videre viser og utvikler de kompetanse når de fordyper seg i skapende arbeidsprosesser og dans som scenekunst, og når de reflekterer over verdien av ulike uttrykk og samarbeidsformer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom arbeid med koreografisk materiale og refleksjon rundt ulike presentasjoner av dans. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget gjennom å legge vekt på det kreative og det personlige uttrykket, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle personlig uttrykk gjennom det tekniske, utøvende og skapende arbeidet.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter scenisk dans fordypning 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i scenisk dans fordypning 2 basert på kompetansen eleven har vist gjennom å bidra i koreografiske prosesser og sceniske visninger, og gjennom å utforske personlig og kunstnerisk uttrykk i teknikk, utøvelse og skapende arbeid.