Scenisk dans fordypning (DAN04‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter scenisk dans fordypning 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utvikleferdigheter i danseteknikk, og bruke
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
disse i innstudering av dans og i ulike sceniske visningerÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- utforskeog vise personlig uttrykk i dans
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- formidle og reflektereover hvordan sammenhenger mellom musikk, egen tolkning og bevegelse påvirker danseuttrykket
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- samarbeideom å gjennomføre
Å samarbeide innebærer å jobbe sammen med andre for å oppnå en felles forståelse eller et felles mål.
koreografiske prosesser og sceniske visninger i ulike rom og på ulike arenaerÅ gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
- utforskeog skape eget bevegelsesmateriale og reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over ulike perspektiver og uttrykk i kunstneriske arbeidsprosesserÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- reflektereover og bruke
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
digitale analoge og visuelle virkemidler i kunstneriske prosesser og sceniske visningerÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i scenisk dans fordypning 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget gjennom å delta aktivt i koreografiske prosesser. Elevene viser og utvikler også kompetanse ved å bruke dansetekniske ferdigheter i formidling av dans i ulike sceniske visninger. Videre viser og utvikler de kompetanse når de samarbeider i skapende arbeidsprosesser, prøver ut ulike uttrykk, utforsker samspillet mellom musikk og dans og reflekterer over ulike danseuttrykk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å legge til rette for skapende prosesser, utforsking og bevegelsesglede. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i både den kreative og den dansetekniske siden av faget, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å se egne muligheter sceniske visninger og koreografiske prosesser.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter scenisk dans fordypning 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i scenisk dans fordypning 1 basert på kompetansen eleven har vist gjennom å være medskapende i sceniske visninger og koreografiske prosesser.