Vg3 automatiseringsfaget (AUT03‑04)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter automatiseringssystemer

  • utføre risikovurdering og
    vurdere
    tiltak som skal ivareta person- og maskinsikkerheten, i henhold til hvilke regelverk og normer som gjelder for arbeidet som skal utføres
  • utføre arbeid på automatiserte anlegg fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende regelverk og normer for elektriske installasjoner og maskiner
  • planlegge
    ,
    gjennomføre
    ,
    vurdere
    kvalitet, sluttkontrollere og digitalt
    dokumentere
    arbeidsoppdragene i faget automatiseringssystemer, individuelt og i samarbeid med andre, og begrunne valgene som er gjort
  • tegne tekniske flytskjemaer og annen dokumentasjon, og
    anvende
    dette i utførelsen av alle arbeidsoppdrag
  • utføre vedlikehold, systematisk feilsøking og feilretting med egnede instrumenter og verktøy, og
    vurdere
    måleresultater opp mot forventede og beregnede verdier
  • montere, konfigurere, kalibrere, justere og sette i drift reguleringssløyfer for motor- og servodrift, temperatur, trykk, nivå og strømning, og simulere og optimalisere regulatorer basert på prosessbehov og
    gjøre rede for
    funksjon og virkemåte
  • gjøre rede for
    måleprinsipper for veiing, deteksjon med kamera, vibrasjon, gassdekteksjon, pH-måling og konduktivitet for analyse og montere, konfigurere, kalibrere, justere og sette i drift minst ett av disse målesystemene
  • montere og sette i drift ulike typer pådragsorganer med tilhørende forstillingselementer og hjelpeutstyr i henhold til leverandørens dokumentasjon, og
    gjøre rede for
    hvordan utstyret fungerer, og hvilke funksjoner det har
  • montere og sette i drift sikkerhetskomponenter og -utstyr for nødstopp- og sikkerhetskretser, og
    gjøre rede for
    sikkerhetskategoriene Safety Integrity Level (SIL) og Performance Level (PL)
  • programmere, montere og sette i drift programmerbare styresystemer for elektriske-, pneumatiske- og hydrauliske anlegg og
    gjøre rede for
    hvordan utstyret fungerer, og hvilke funksjoner det har
  • installere bus-systemer og konfigurere digital og analog kommunikasjon i automatiserte anlegg, og
    gjøre rede for
    hvordan komponentene fungerer, hvordan datasignaler bearbeides og transporteres mellom nettverk, og
    vurdere
    tiltak for å etablere et sikkert elektronisk kommunikasjonsnett
  • installere, terminere og skjøte elektriske og optiske kabler og måle kvaliteten på forbindelsen og
    beskrive
    faktorer som påvirker kvaliteten på forbindelsen
  • installere, programmere, konfigurere og brukertilpasse «Human–Machine Interface» (HMI) for et automatiseringssystem og
    gjøre rede for
    bruksområdene
  • simulere, sette i drift, programmere og optimalisere robot og
    gjøre rede for
    roboters funksjon og anvendelse i automatiserte anlegg
  • foreslå,
    vurdere
    og utprøve forenklinger og forbedringer av produkter og produksjonsprosesser og
    gjøre rede for
    mulig bruk i nye produkter og tjenester
  • håndtere avfall etter eget arbeid i industrielle og automatiserte anlegg på en miljøvennlig og økonomisk måte,
    drøfte
    produkters miljøprestasjon, slette sensitiv informasjon ved avhending og gjøre etiske og økonomiske refleksjoner rundt bærekraft, sirkulær økonomi og produktkvalitet
  • diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
  • reflektere
    over bedriftsdemokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling
  • dokumentere
    eget arbeid,
    vurdere
    arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget, foreslå forbedringer og
    reflektere
    rundt mulige endringer

Underveisvurdering

Standpunktvurdering