Hopp til hovedinnhold
logo
  • Høyringar
  • Presse
  • Kalender
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Profesjons- og organisasjonsutvikling

      • Videreutdanning
      • Kompetansepakker
      • Lokal kompetanseutvikling
      • Arbeid med kvalitetsutvikling
      • Veiledning av nyutdannede
    • Verktøy

      • Ekstern vurdering
      • Tilstandsrapport
      • Ståstedsanalyser
      • Brukerundersøkelser
      • Utvikle praksis sammen
      • Vurder kvalitet i læremidler
    • Temasider

      • Digital kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og rapporter
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Administrere brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Retningslinjer for utforming av nasjonale og samiske læreplaner for fag i LK20 og LK20S

Retningslinjer for utforming av nasjonale og samiske læreplaner for fag i LK20 og LK20S

Til bruk for læreplangrupper som er oppnevnt av Utdanningsdirektoratet eller Sametinget.

Fastsatt av Kunnskapsdepartementet i samråd med Sametinget 26. juni 2018, revidert 10. oktober 2018, Oslo.

Artikkel
Sist endret: 10.10.2018

Innhold

  • Innledning
    • Verktøy og føringer for læreplangrupper i utforming av læreplaner for fag
    • Læreplanverket
      • Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen
        • Fag- og timefordeling for Kunnskapsløftet og Kunnskapsløftet - samisk
          • Læreplaner for fag
          • Prinsipper for utforming av læreplaner for fag
            • Læreplan for fag
              • Om faget
                • Kompetansemål
                  • Vurdering
                  • Sammenheng og systematikk i læreplanutformingen
                    • Samisk innhold i læreplanene i LK20 og LK20S
                      • Andre føringer
                        • Læreplanverket og rammeplan for barnehagen
                          • Sentrale styringsdokumenter
                            • Læreplanverket og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring
                              • Særskilt om KRLE
                                • Læreplanutvikleren
                                  • Retningslinjer for godt språk i læreplaner
                                    • Læreplaner i programfag og lærefag i yrkesfaglige utdanningsprogram
                                  • Vedlegg
                                    • Sentrale begreper i læreplanarbeidet
                                      • Verbbeskrivelse
                                      Neste
                                      Til toppen

                                      Fant du det du lette etter?

                                      Fant du det du lette etter?
                                      • Kontakt
                                      • Tlf: 23 30 12 00
                                      • Udirbloggen
                                      • Personvern og informasjonskapsler