Læreplanen er utgått!

Læreplan i norsk for døve og sterkt tunghørte (NOR5-02)

Etter 2. årstrinn

Muntlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lytte, leke, og eksperimentere med lyder, rytme, språklyder, ord og meningsbærende elementer
  • utforske egen hørsel og lydoppfattelse
  • gjenkjenne, lytte og uttale eget og andres navn
  • gjenkjenne, lytte ut og knytte språklydene til munnstilling, skriftbilde og håndalfabetet
  • gjenkjenne, lytte ut og benevne tall på norsk
  • hilse, stille spørsmål og svare på enkle spørsmål
  • munnavlese og benevne sentrale dagligdagse begreper på norsk og tegnspråk
  • lytte og gi respons til andre i samtale og under framføring på norsk og tegnspråk
  • framføre enkle beskjeder og fortelle om opplevelser på norsk og tegnspråk

Skriftlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • skrive bokstaver og eksperimentere med ord med egen håndskrift og på tastatur
  • lese enkle tekster med forståelse
  • bruke enkle lesestrategier for leseforståelse
  • forstå og skrive enkle ord, fraser og skape enkle tekster
  • uttrykke fantasi via skrift
  • bruke datamaskin og andre tekniske hjelpemidler til tekstskaping
  • finne skjønnlitteratur og faktabøker på biblioteket til egen lesing

Sammensatte tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tekst, tegninger, bilder, tegnspråk, drama, rytmikk og bevegelse
  • uttrykke seg gjennom tegning, skriving og tegnspråk i forbindelse med lesing

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for at norsk og tegnspråk er ulike språk og hvordan de brukes i ulike situasjoner
  • gjøre rede for innholdet i kjente eventyr
  • gjenkjenne og vise hvordan negasjoner, fortellende og spørrende setninger er forskjellige på norsk og tegnspråk

Side 6 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!